Cova de l'Estaca

Cova de 17 metres de recorregut a Camarasa

Es tracta d'un conducte estructurat sobre una diàclasi força estreta.
  • Municipi: Camarasa
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Serres marginals - Oest

Es troba a la serra del Mont-roig, per arribar-hi cal anar al poble de Vilanova de la Sal i seguir en direcció al baixador del ferrocarril, ens desviarem a la dreta en direcció a l'ermita de Montalegre, un cop arribats a la cruïlla que duu a l'ermita seguirem per la pista de la dreta en direcció al coll de Porta, abans d'arribar-hi trobem un cingle a l'esquerra, sota la paret més alta (Pala Alta) es veu des de la pista l'àmplia boca de la Cova Gran a uns 50 metres d'alçada, i uns 10 metres per sota es veu la boca de la Cova de l'Estaca.  Unes feixes faciliten l'accés a la darrera, tanmateix una barra de ferro clavada a la roca evidencia l'antiguitat de la seva exploració, per accedir a la cova Gran es van instal·lar un bon nombre de “spits” que els escalador que visiten la zona es van encarregar d'inutilitzar-los.

Explorades pel GELL el març del 1996. Les coves d'aquest sector del Mont-roig properes al coll de Porta, sembla ser que antigament havien estat motiu de visita per tal d'extreure-hi calcita espàtica (sal de llop), al menys així sembla confirmar-ho les restes trobades en les diferents coves d'aquest cingle. Excepció feta de la Cova Gran.

topo 0: Cova de l'Estaca

Pérez, Lluís; Mòdol, Antoni. (1999).-“Mont-roig – Camarasa”. Grallera (5):45-53. GELL-CE Lleida.