Cova de la Mare de Déu de Bruguers

Petita concavitat tipus taffoni als gresos de Bruguers (Gavà)

És de dimensions reduïdes, té uns 4 m de fondària per 3,80 m d'ample. El terra és inclinat, i l'alçada de la boca és d'uns 2 m. Té unes grans vistes i és un petit santuari on la gent porta gran nombre d'objectes i ofrenes i és origen de la llegenda de la Mare de Déu de Bruguers.
  • Municipi: Gavà
  • Unitat: Garraf, el
  • Última revisió: 2020-06-08 05:16:03

Per arribar-hi sortirem de Gavà per la carretera BV-2441 direcció a Begues. En el punt quilomètric 4,750, al costat de l'ermita, agafarem el GR 92 que puja al castell d'Eramprunyà, passarem al costat de la Roca Foradada i després arribarem a un replanet amb pins sota el castell. Aquí agafarem un corriolet a l'esquerra i continuarem ben a prop de la cinglera fins arribar a les ruïnes de l'antiga ermita. Al seu costat hi ha un petit promontori on hi ha una creu, just aquí baixa una petita canal equipada amb un cable, que ens conduirà a la cova.

Coneguda des de temps immemorials.
Ja des de finals del segle XII els fidels dels entorns veneraven una Mare de Déu trobada en una cova de la cinglera, van erigir una petita capella, encara es conserven les ruïnes, al cim del turó del costat del castell.
La llegenda explica que un pastor va trobar la imatge en una cova l'any 1193, la va agafar per ensenyar-la als amics, però en arribar al poble ja no la tenia, això va passar unes quantes vegades, davant del fet tots els veïns anaren a la cova on retrobaren la imatge, vista la voluntat divina de restar a la muntanya edificaren ben a prop una humil capella sobre el turó arran de cingle.
El culte era servit per deodates, una comunitat monàstica de dones lliurades al servei de Déu.

topo 0: Cova de la Mare de Déu de Bruguers

foto 0: Cova de la Mare de Déu de Bruguers
foto 1: Cova de la Mare de Déu de Bruguers
foto 2: Cova de la Mare de Déu de Bruguers
foto 3: Cova de la Mare de Déu de Bruguers

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del blog: cavitatsdecatalunya.blogspot (de Jordi de Valles). Apunt del17-102015. Dades: Josep Cuenca i Xavier Samarra (GE Badalona)