Cova de Can Ponçgem

Petita cova de 15 metres de recorregut a la Palma de Cervelló.

Consta d'una galeria de 12 metres de llarg per 1 metre d'ample, de forma regular; al final de la galeria trobem dues desviacions, la primera i més ampla, és una sala petita de forma allargada per on es remunten uns metres, la segona es tracta d'un estret pou, que després de remuntar un ressalt es fa impracticable.
  • Municipi: Palma de Cervelló, La
  • Última revisió: 2012-11-17 12:39:04

El camí més factible actualment per accedir-hi és, a l'entrada de La Palma de Cervelló, dirigir-se a la dreta cap el cementiri, poc abans d'arribar-hi passem per sota d'una línia elèctrica, haurem de remuntar el camí que puja paral·lel a la línia fins que aquest s'acaba en un camí transversal planer, el seguirem a l'esquerra uns metres i de seguida girarem a la dreta en que el camí torna a remuntar, aquest ens apropa força a la base de la cinglera on es troba la torre elèctrica, haurem de deixar el camí i seguir  per uns corriols pel costat E de la cinglera fins a trobar les restes d'una edificació, des d'aquesta ja accedim cap a l'O a la base de la cinglera, la qual l'haurem de travessar totalment ja que la cova s'obre a l'esquerra de la torre elèctrica, al costat d'una escletxa amb forma de trinxera i d'una roca foradada que forma una finestra. Com a punt de referència sota la torre hi ha la boca d'una cova de més d'un metre i mig de diàmetre, però sense més interès.

Coneguda des de temps immemorial pels veïns de la Palma de Cervelló, fou explorada a finals de 1979 pel GERS de l'AEM. Encara que anteriorment ja havia estat visitada el 14 de novembre de 1975 per l'Alex Batllori(+), A. Sabas, J. Folch, I Llop, de l'ERC de la Agrupació Cultural Folklorica de Barcelona i que la batejaren amb el nom de Cova dels Canalons aquesta fitxa no es va arribar a publicar mai, (incloem la topografia original, la qual té un important error pel que fa al NM).En el mateix nivell de la cova, cap a l'Est es troben diverses coves que no arriben als 5 metres de recorregut.

topo 0: Cova de Can Ponçgem
topo 1: Cova de Can Ponçgem

foto 0: Cova de Can Ponçgem
foto 1: Cova de Can Ponçgem
foto 2: Cova de Can Ponçgem

1. Asensio,A.(1983).-”Contribució al coneixement espeleo-tectònic de la riera de Corbera”. Carbonato (3):15-47. GERS-AE Muntanya. Barcelona.