Cova de Can Paloma

Cova de curt recorregut, però de gran valor com a jaciment prehistòric (Esparreguera)

Irregular i ampla galeria de 9 metres de recorregut formada per la disgregació dels molt calcaris travertins de Can Paloma i posteriors disgregacions.
  • Municipi: Esparreguera
  • Unitat: Sant Salvador de les Espases - Serra de Rubió
  • Litologia: Travertins
  • Última revisió: 2014-09-11 12:32:11

Es troba en el peu d’un cingle per sobre de la C-55, a uns 415 metres a l'E (E9N) de Can Paloma i a uns 250 metres al S de la Puda de Montserrat. En aquest cingle hi ha una zona d’escalada coneguda com “Les puces”.
En el punt Km. 7,35 de la carretera C-55 d'Abrera a Manresa, cal agafar un desviament, la B-113. Al cap de 4,1 km., una pista, sovint tancada, ressegueix un vinyet. En un punt on la pista fa un gir de 90º a la dreta, surt en direcció N el sender que ens portarà fins al peu del cingle.
Seguir el cingle a la dreta (O) pujant i baixant una setantena de metres fins a trobar la boca de la cova nº 2 de Can Paloma. Des d’aquí cal baixar al S un ressalt de 3 metres (una corda seria recomanable).

El 1935 es va descobrir el jaciment prehistòric de la cova de Can Paloma. L’excavació portada a terme per l'esparreguerí Rafael Subirana i Ollé amb l'assessorament del professor Josep de C. Serra Ràfols, va ser truncada per la Guerra Civil. Posteriorment els també esparraguerins Antoni Gaston i Eleuteri Navarro van continuar els treballs d'investigació.
Gràcies a les descobertes sabem que la cova va ser ocupada per l'home entre el Neolític i l'edat del Bronze.
El 1985 (any del mil·lenari d'Esparreguera) i convidats pels propietaris de Can Paloma, membres de l'ERE del CEC van topografiar la cova i altres cavitats properes.

topo 0: Cova de Can Paloma

1. VVAA (1985).- La Cova de Can Paloma. Esparreguera. Ajuntament d’Esparreguera.
  • Dades inèdites facilitades per Toni Inglès i Martí Romero (ERE – CEC)