Cova d'en Maranya

Petita cova de 37 metres de recorregut a Camarasa

Es tracta d'una gran boca de 22 metres d'alçada i una amplada de metre i mig, tret de la seva part central que arriba als 3'5 metres.
Per accedir-hi s'han instal·lats uns ferros fixos ja que cal superar una alçada de 12 metres. Un cop superat aquest ressalt trobem que la galeria s'acaba als 10 metres, per l'esquerra trobem una diàclasi amb la mateixa alçada que la galeria principal que s'acaba després de 5 metres de recorregut.
  • Municipi: Camarasa
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Serres marginals - Est

A poc més d'un centenar de metres abans d'arribar a la central de Camarasa trobem un camí a la dreta de la carretera(actualment tallada al trànsit, 2009) seguirem aquest camí que ens porta a una zona d'escalada, on cal passar alguns passamans que es troben equipats. En arribar al final cal baixar un ressalt per continuar el camí fins la cova.

Sembla ser que el GELL hi va estar el 12 de març de 1967, encara que desconeixem si la van arribar a explorar, ja que els 50 metres que li atorguen semblen un tant exagerats. La cova és força coneguda pels escaladors ja que es troba al mig d'una multitud de vies d'escalada.

topo 0: Cova d'en Maranya

foto 5: Cova d'en Maranya
foto 6: Cova d'en Maranya
foto 7: Cova d'en Maranya

1. Escolà, Oleguer.(1970).-“Catálogo  Espeleológico del Montsec”. Espeleòleg (11-12):450-541.ERE-CE Catalunya. Barcelona.
  2. Gàzquez i Pons,Josep Lluís.(1995).-'Catàleg Espeleològic de la Noguera'. GRALLERA(3-4):1-90.GELL. CE Lleida.
  3. Arxiu Francesc Rubinat.