Cort Fosca de Villaret

Cova de 72 metres de recorregut a Tavertet.

Curiosa cavitat que travessa un pany de roca inclinat per dos nivells diferents.
La boca principal, molt ampla, dóna pas a una galeria amb la paret de la dreta molt inclinada. Pujant per aquesta uns 3 metres, s'accedeix a una galeria que surt a l'exterior per l'altra banda del pany de roca. Aquí mateix, s'inicia una nova galeria en forta rampa ascendent que es desenvolupa gairebé paral·lela a la galeria anterior, però a una cota superior. Després de superar un ressalt, arribem a una galeria plana i baixa de sostre, oberta a l'exterior pel sostre (la mitja galeria), fins que finalitza a la boca superior, no gaire lluny de la boca principal en planta, encara que 19 metres pel seu damunt. Hi ha d'altres boques que comuniquen amb l'exterior, encara que impenetrables.
  • Municipi: Tavertet
  • Comarca: Osona
  • Unitat: Cabrerès, el
  • Granunitat: Serralada Transversal
  • Última revisió: 2023-02-17 14:40:48

Des de la carretera BV-5207 de l'Esquirol a Tavertet, a l'alçada aproximadament del quilòmetre 4,5 cal desviar-se a la dreta en direcció a el Vilar, Sant Bartomeu Sesgorgues i el Moner, seguirem en direcció a el Villaret de Dalt on ja acaba la pista asfaltada, uns metres abans d'arribar al cadenat que barra el pas a aquesta masia, a la dreta surt una pista (només vehicles alts) que baixa cap el Villaret de Baix, passat aquest la pista segueix en direcció a la casa de les Valls, en arribar a l'alçada de la Roca de les Valls trobarem una gran roca a la dreta de la pista i una mica més endavant per l'esquerra hi trobem una antiga pista, en aquest punt aparcarem el vehicle, cal seguir la pista de l'esquerra que passa per sobre del Villaret de Baix, una mica més endavant quan el camí inicia la baixada cal desviar-se a la dreta i pujar pel dret per un corriol que es va perdent entre mig del bosc fins arribar a unes parets on es troba la cova. Des del Villaret de Baix hi han uns 400 metres de recorregut fins la cova, i uns 800 metres en total.

Coneguda a la zona des de temps immemorial.

topo 0: Cort Fosca de Villaret

foto 5: Cort Fosca de Villaret
foto 6: Cort Fosca de Villaret
foto 7: Cort Fosca de Villaret

1. Sevilla, Rafael.(2004).-”Balmes amagades del terme de Tavertet II”. Els Cingles de Collsacabra (52):24-27.
  2. Valles, J. de.(2010).-”Alt Empordà, Baix Empordà, Gironès, Osona, Pla de l'Estany, Selva”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.4):66. EC Gràcia / FCE. Barcelona.
  • Coordenades, situació i fotografies facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).