Caus de la Guillera

Conjunt de 4 cavitats que no superen la quinzena de metres a Sant Agustí de Lluçanès.

Es tracta d'un conjunt de 4 cavitats situades a la zona dreta de la capçalera del rec del Salt de la Cabra, en un tram d'una vintena de metres.

CAU Nº 1 DE LA GUILLERA:
Cavitat amb 4 entrades de les que únicament la principal és accessible. Aquesta boca té 1,40 metres d'amplada i 0,67 metres d'alçada, els laterals i el terra estan formats per terres argiloses, el sostre és una gran llosa que ocupa tota la saleta a la que accedim per aquesta boca. La sala és d'uns 4X4 metres, entrant a la dreta trobem dues sortides a l'exterior, transitables únicament per la fauna local. Al fons, també a la dreta, el sostre es fa més alt (1,96 metres), i una petita galeria ascendent també ens portaria a l'exterior si no fos per la seva estretor.
Al final i a l'esquerra de la sala, trobem un bloc després des sostre que l'hem de superar mitjançant un ressalt de +1'30 metres, l'espai que queda damunt del bloc és de tant sols 0,40 metres. En aquest punt veiem una continuació descendent a la nostra dreta que comunica amb el Cau nº 2 de la Guillera, es fa ampla però no el suficient per poder passar. A la nostra esquerra una estreta fissura continua 3 metres més.

CAU Nº 2 DE LA GUILLERA:
Ens trobem amb un enfonsament del terreny situat a pocs metres a l'O del Cau nº 1. Per una gatera de terra de 0,30X0,60 metres, ens introduïm en una ínfima sala de 2X1 metres, una mini gatera comunica acústica-ment amb el Cau nº 1. La cavitat té un recorregut de 2 metres i un desnivell d'un metre.
No és disposa de topografia.

CAU Nº 3 DE LA GUILLERA:
Situat a 5 metres a l'O del Cau nº 2. És un altre esfondrament, on a l'esquerra hi ha un petit conducte descendent per on es pot avançar un parell de metres. A l'esquerra d'aquest hi han dos Caus més que són impenetrables si no es desobstrueixen.

CAU Nº 4 DE LA GUILLERA:
Situat a 5 metres a l'O del Cau nº 3. Es tracta d'un nou esfondrament d'un metre de diàmetre per on accedirem a una galeria de 7 metres de recorregut i orientada al N, 2,50 metres abans d'arribar al final d'aquesta, trobem una esquerda a l'esquerra que va baixant uns 5 metres més, però que és impracticable per les seves minses dimensions.
Tornant enrere, anirem per la galeria en direcció S, on baixarem en fort pendent per una petita canal terrosa uns 5 metres, on fineix la cavitat a -4 metres de fondària, essent el recorregut total de la cavitat de 15 metres.

• Municipi: Sant Agustí de Lluçanès
  • Comarca: Osona
  • Unitat: Altiplà del Lluçanès
  • Granunitat: Depressió Central
  • Última revisió: 2017-12-01 14:27:32

Si bé es pot arribar des de l'Oliver pel camí ramader de l'Hostal del Vilar, passant pels camps del Salt de la Cabra i remuntant el rec del Salt de la Cabra fins la seva capçalera.
També ens hi podem acostar des de la carretera BP-4653 a l'alçada del quilòmetre 16,380 prenent la pista que es dirigeix al santuari de la Mare de Déu dels Munts, abans d'arribar-hi però, ens desviarem a la dreta, lloc on hi ha un dipòsit d'aigua. Seguint aquesta pista de seguida trobem una bifurcació, agafarem la de la dreta, al poc trobem un altre desviament que seguirem a la dreta. A dalt de la serra hi trobem una nova desviació, aquesta vegada a l'esquerra, però no l'agafarem, seguint endavant, a uns 200 metres podem deixar els vehicles i ficar-nos al bosc per l'esquerra de la pista, on trobarem la Guillera a uns cinc minuts de caminada, uns 200 metres.
La zona dreta de la capçalera del rec del Salt de la Cabra és conegut com Racó de la Guillera.

Les úniques referències conegudes, són de l'exploració realitzada pel GE Badalona el desembre del 2009.

topo 0: Caus de la Guillera
topo 1: Caus de la Guillera

1. Valles, Jordi de (2010).-”Alt Empordà, Baix Empordà, Gironès, Osona, Pla de l'Estany, Selva”. Catàleg Espeleològic de Catalunya. (Vol.4):274-275. Espeleo Club de Gràcia / Federació Catalana d'Espeleologia.