Avenc L.85.1

Avenc de 31 metres de fondària al municipi de Baix Pallars,(Boumort).

Disposa de dues boques, encara que una d'elles és impenetrable. L'accés és fa per una estreta boca on trobem un ressalt de 2 metres que ens situa en una diàclasi amb el sòl en pendent formant un pou-tobogan de 8 metres, seguit d'un nou ressalt de 4 metres. La diàclasi continua fins a fer-se impenetrable.
  • Municipi: Baix Pallars
  • Comarca: Pallars Sobirà
  • Unitat: Boumort, el

A la carretera N-260 de Pobla de Segur a Sort, un cop passat el darrer túnel del congost de Collegats, trobarem als 2'5 quilòmetres el desviament cap a Baén, tot seguit un pont creua el riu Noguera Pallaresa i un cop passat s'ha de prendre una pista a la dreta que per un gual creua el riu Major i s'enfila cap el bosc de Pentina tot serpentejant la muntanya i ens dirigirem cap el refugi de Cuberes, fins trobar, després de haver recorregut 11,3 quilòmetres de pista, el desviament a la dreta que es dirigeix a Solduga, de primer la pista segueix pujant però de seguida comença a baixar fins arribar a un gran pla (Pla de la Serra del Pou) on els forestals acostumen a deixar restes d'animals per als voltors. Des de la part més oberta del pla, al costat de les restes d'una cabana, ens dirigirem cap a l'O, durant 370 metres i sense perdre pràcticament alçada, on just per sota d'unes restes de trinxeres de la guerra civil s'obre la cavitat.

Explorat per primer cop l'any 1985 per membres del “Speleo Club Lasallien” de Nimes (França). Aquests organitzen una campanya al Boumort i durant un llarg cap de setmana del mes de maig realitzen una primera visita, localitzant aquesta cavitat (L.85.1) però cal desobstruir-la. El dia 1 d'agost instal·len el campament en el pla on llavors finalitzava la pista que actualment va a Solduga i fins el dia 3 no aconsegueixen desobstruir la boca i explorar totalment la cavitat, mentre que el dia 4 realitzen la topografia. El mateix dia 4 decideixen desmuntar el campament i s'instal·len al càmping Collegats on prenen contacte amb els bombers de La Pobla de Segur i amb la “Ratafia”, la companyia d'ambdós ja no la deixaran fins al final de la campanya.

topo 0: Avenc L.85.1

foto 0: Avenc L.85.1
foto 1: Avenc L.85.1
foto 2: Avenc L.85.1

1. Romieux, Patrick.(1986).-“Lerida.85”. Bulletin (13):49-74. Spéleo Club Lasallien. Nimes.