Avenc del Jabalí

Esquerda de 44 m. de fondària al Baix Pallars, (Boumort)

S'inicia amb un pou de 18 metres que ens introdueix en la diàclasi principal que genera la cavitat. A la seva base, el sòl es presenta ple de blocs i l'esquerda presenta dues opcions a seguir. Cap al NO segueix per una rampa descendent que arriba a la cota – 24, per tot seguit continuar per una d'ascendent que puja fins la cota – 14 i on acaba la progressió.
Des de la base del pou i en direcció SE s'arriba a un nou pou, de 8,5 metres de desnivell i entre blocs encastats a les parets. Una mica més enllà es troba un ressalt de 4 metres que, un cop superat, ens porta a una rampa descendent que arriba fins el punt de màxima fondària de la cavitat.
  • Municipi: Baix Pallars
  • Comarca: Pallars Sobirà
  • Unitat: Boumort, el

Ha de trobar-se en el vessant occidental dels plans superiors del Tossal del Pou – Esplà, als quals s'arriba per un trencall de la pista de Gerri de la Sal al refugi de Cuberes (Casa Miró). Per les poques dades que donen els seus primers exploradors suposem es deu trobar relativament a la vora de l'avenc L85.1, però una recerca realitzada el maig de 2010 per membres de l'ERE i de la SIE va resultar infructuosa.
Les coordenades que apareixen a la fitxa original són de poca precisió i sobre el terreny hem intentat adaptar-les el màxim possible a l'emplaçament hipotètic de la cavitat.

Descobert per un caçador que els va indicar a membres del GE Badalona, els quals van portar a terme la primera exploració el juny de 1985.
En el seu interior van trobar un esquelet humà sencer, possiblement del temps de la Guerra Civil (1936-39). Aquest detall reforça la nostra teoria de la seva situació, ja que en aquesta zona es troben restes de trinxeres d'aquella època.

topo 0: Avenc del Jabalí

Porcel, E. (1990).- “Noves cavitats a la serra del Boumort”. Cavernes (22): 31-42. GE Badalona.