Avenc del Tall

Avenc de 60 m. de fondària a Martís (Esponellà)

Les dues boques de la cavitat, s'obren a l'interior d'una trinxera artificial d'uns 3 metres d'ampla i uns quatre d'alçada. Un passos inclinats, arriben a unes petites galeries descendents, acabades sobre un pou de -28 metres, que no és més que una llarga diàclasi de direcció E-O, de recorregut dificultós degut a la seva estretesa i als blocs encastats a les parets i a la base. A l'interior de la boca situada més al S, trobem una gran quantitat de deixalles provinents de les cases properes. Entrant per la boca situada més al N, hi ha una petita galeria remuntant. El desnivell total és de 60 metres (-57/+3).
  • Municipi: Esponellà
  • Comarca: Pla de l'Estany
  • Unitat: Travertins de Banyoles
  • Granunitat: Serralada Transversal
  • Litologia: Travertins
  • Última revisió: 2014-03-30 15:42:31

Anant per la carretera GIP-5121de Banyoles a Esponellà, 100 metres abans del nucli de Martís de Dalt, ens desviarem a l'esquerra i seguirem recte en direcció a la central elèctrica de Martís. Prop de la central trobarem diversos edificis, a la dreta trobarem la casa de l'administració o dels enginyers a continuació trobem la Casa Nova, que actualment (2014) és un restaurant, mentre que al costat esquerre trobem una residència per gent gran i al final del camí asfaltat ca la Mercè, el camí la volta pel darrera per dirigir-se cap a l'O, a 114 metres d'aquesta casa, es troba al costat esquerre del camí, una trinxera artificial d'uns 3 metres d'amplada en sentit aproximat N-S, excavat per a l'extracció de materials travertínics. A l'interior d'aquesta trinxera i a 24 metres de la pista a l'esquerra trobem la primera boca i 10 metres més endavant hi ha la segona boca.

Explorada i topografiada pel GIS de Girona els dies 9 d'abril i 28 d'octubre de 1974.

topo 0: Avenc del Tall

foto 0: Avenc del Tall
foto 1: Avenc del Tall
foto 2: Avenc del Tall
foto 3: Avenc del Tall
foto 4: Avenc del Tall
foto 5: Avenc del Tall
foto 6: Avenc del Tall

1. Borràs, J;Miñarro, JM; Talavera, F.(1982).-”el baix empordà, el gironès, la selva,l'osona, el vallès oriental i el maresme.” Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.6):84-85. Ed Políglota. Barcelona.