Avenc del Polit

Important cavitat de 139 m. de fondària a la Mola de Catí (el Port, Tortosa)

L'entrada a l'avenc es realitza per una boca amb un pas estret que dona lloc a un primer pou volat, aquest ens deixa a la “Sala Gran”. A la sala s'hi troben restes d'arbres que evidencien que l'avenc havia tingut una boca més gran que el petit forat que varem trobar nosaltres, per tant, i com evidencien altres forats trobats a la zona de La Mola, aquesta boca segurament va ser tapada per persones que es dedicaven a l'extracció de fusta o que cultivaven les terres properes en temps passats, i per la seva seguretat o la dels seus animals, havien tapat tots els forats on podien caure. Un cop a la “Sala Gran” trobem la continuació per un lateral d'aquesta, el camí és evident, i un cop superat un petit pou accedim a la “Sala Petita”, on trobem la continuació per un gran caos de blocs, per on anirem seguint les petites fletxes vermelles que hi trobarem, d'aquesta manera tothom passarà pel mateix lloc i s'evitarà que caiguin pedres més avall.
Successives desgrimpades ens deixen a la “Sala dels blocs”, i d'aquesta surt un petit pou que s'escola entre blocs per accedir a la “Sala Volada”, on als nostres peus s'obren forats que donen directament al “Pou Mali”. Per un d'aquestos forats i trobem la capçalera de la “Via dels Volats”, amb solament dos fraccionaments, hi que ens farà gaudir d'un pou atlètic amb dos grans trams volats. Aquest pou també es pot baixar per la “Via de la Y”, que està més fraccionada i que ens farà gaudir d'unes vistes del pou espectaculars, i amb menys perill de caiguda de pedres, ja que es desvia de la vertical a mesura que va baixant. Un cop al fons de la “Sala Mali” s'arriba a la cota -139 entre un caos de blocs amb passos molt estrets.
  • Municipi: Tortosa
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Port, el

A l'extrem NO de la Mola de Catí. Seguint la pista principal que travessa el pla superior de la Mola, cal arribar-se fins a un encreuament amb una pista secundària a l'esquerra i on la pista principal fa un marcat revolt a la dreta per iniciar una forta baixada cap al barranc de la Paridora. Una mica abans de l'esmentat encreuament (101 metres) i a la l'esquerra de la pista, cal seguir pel bosc durant 56 metres en direcció gairebé SO per trobar la boca de l'avenc.

L'avenc va ser descobert el 18 de Juliol del 2010. Les reduïdes dimensions del forat d'entrada abans de la desobstrucció l'havien fet passar desapercebut fins avui tot i trobar-se molt a prop de la pista forestal de La Mola de Catí, i a escassos metres de l'avenc de Mamelons, un gran clàssic del Massís del Port.
La única evidència que hi havia en un primer moment era un corrent d'aire molt destacable per un petit forat, on després de treure una mica de terra ja es podia entreveure un primer pou, però amb un bloc que en barrava el pas. Un cop tret el bloc que obstruïa l'entrada es varen succeir un total de 9 entrades fins tenir les grans incògnites vistes i amb dades suficients per fer la topo.

topo 0: Avenc del Polit

foto 0: Avenc del Polit
foto 1: Avenc del Polit
foto 2: Avenc del Polit
foto 3: Avenc del Polit
foto 4: Avenc del Polit

Dades, topografia i fotografies aportades per UEC-Barrancs Tortosa.