Avenc del Mussol

Esquerda de 48 m. de fondària i uns 115 m. de recorregut al S de Rojalons (Montblanc)

Típica esquerda de despreniment d'orientació general NE-SO i que es troba taponada per blocs en alguns sectors.
Penetrant per l'anomenada nº 1, s'ha de baixar el pou d'entrada, de 16 metres de profunditat i segueix entre blocs fins que l'esquerda es troba tallada per un pouet de 6 metres que, un cop superat porta per un fort pendent a una fondària de 26 metres. Aquí sembla que quedi tancada, però entre mig dels blocs es pot anar baixant, mitjançant un ressalt de 5 metres i tot seguit un altre pou de 16 metres, força estret i amb un fort corrent d'aire. La diàclasi continua, però la seva estretor fa impossible la progressió.
Situats de nou a la base del ressalt de 5 metres, es pot veure al seu damunt una espècie de, diguem-ne finestra, que comunica amb la zona central de la rampa descendent de la boca nº 2. A partir d'aquest punt d'unió la rampa guanya inclinació fins arribar a un pouet de 4 metres que, un cop davallat, porta a una estreta diàclasi fins a un altre pouet, també de 4 metres i on la diàclasi continua en profunditat, però l'estretor fa impossible el pas.
  • Municipi: Montblanc
  • Comarca: Conca de Barberà
  • Última revisió: 2013-11-27 08:04:33

Des de Montblanc cal prendre la carretera TV-7042 en direcció a Rojals. Uns quilòmetres abans hi ha el llogarret de Rojalons i a la seva alçada la carretera fa una marcada corba de paella, pocs metres abans d'entrar-hi surt una pista a l'esquerra que va en direcció al mas d'en Just. Abans d'arribar, en el punt on la pista creua el barranc de la Variella, surt a la dreta un camí (PR a Rojals) que remunta pel vessant dret d'aquest barranc, el qual cal seguir uns 200 metres fins a trobar un senderó a mà esquerra que remunta el coster fins dalt de la cinglera que es veu des de baix. Un cop dalt cap seguir cap a ponent fins que ben aviat es troba l'inici de l'esquerda (boca nº 1) i una mica més amunt, tapada per arbres, l'altre obertura (boca nº 2).

Les úniques dades que coneixem són les referents a l'exploració que van portar a terme membres del GIEM – Club Excursionista de Montblanc el setembre del 1993.