Avenc del Montnàs

Petita cavitat de 9 m. de fondària a Olivella (Garraf)

Boca de 0,5 x 0,8 metres que comunica per una curta rampa descendent amb un primer pou de poc més de 6 metres, al fons del qual (Sala dels Cranis) s'assoleix el punt de màxima fondària. El segon pou de l'avenc és paral·lel al principal i té una profunditat de poc més de 4 metres on acaba (Sala dels Rocs).
  • Municipi: Olivella
  • Comarca: Garraf
  • Unitat: Garraf, el
  • Última revisió: 2019-02-08 15:08:06

Situats en el trencall de la carretera que va a Olivella, venint de Sant Pere de Ribes, just a la dreta hi ha un camí que baixa a una vinya.
A l'extrem septentrional de la vinya s'agafa un corriolet molt brut de vegetació, que baixa a la llera de la riera de Begues. Un cop a la llera, anar aigües amunt uns 50 metres i al vessant esquerre (dreta pujant) surt un corriolet que puja sobtat i a uns 20 metres trobem un pou amb una olivera grossa al costat. Continuar pujant uns 20 metres més per la línia de màxim pendent fins a trobar un camí carreter.
Continuar cap a la dreta pel camí carreter fent una lleugera baixada uns 100 metres. En aquest punt hi ha un ullastre a la mateixa vora esquerra del camí. Des d'aquest punt, un corriol poc marcat puja per la línia de màxim pendent fins al peu d'un cinglet, on està la boca de l’avenc.
De l'avenc a l'ullastre hi ha uns 20 metres de desnivell.

Coneguda des de temps immemorial per la gent de la contrada.
Sembla que antigament tenia una boca inferior que fou tapada durant els treballs realitzats en unes antigues feixes.
L'any 1959, J. Bellmunt, del Museu V. Balaguer de Vilanova i la Geltrú. va realitzar una excavació arqueològica, recollint material comprès entre el Bronze I i el Ferro.
El topònim que dóna nom a l'avenc ha tingut variacions al llarg del temps. Primer el vam veure escrit com Monàs, després Montnàs (que és com consta pintat a la boca de l'avenc) i actualment al mapa de l'ICGC i Nomenclàtor apareix com a Monars.

topo 0: Avenc del Montnàs
topo 1: Avenc del Montnàs

foto 0: Avenc del Montnàs

1. Borràs, J. (1974).- Catálogo espeleológico del macizo de Garraf. Vol. III . 207 pp. Barcelona.
  1. Castell, J.; Tejedor,J. et al. (1981).- “Cadastre Espeleològic de la comarca del Garraf” (1ª part). Butll. de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer (6èna època):169-204. Vilanova i la Geltrú.
  1. Gasca, M. i Castell, J. (1968).- “Cova-avenc dels Ossos” Espeleòleg (5): 156-157. ERE del CEC. Barcelona