Avenc de Pallerets

Interessant avenc de 23 m. de fondària al Montmell (Baix Penedès)

Una boca quadrada de poc més d'un metre quadrat, ens aboca a un pou de 14,40 metres de fondària, aquest, a 5 metres del sòl, s'eixampla incidint en un costat d'una sala d'uns 8x7 metres; en el bell mig d'aquesta trobem un gran bloc que ens obliga a rodejar-lo per poder circular per la sala.
Al costat E de la sala, trobem un pas en baixada, que ens introdueix en una galeria que gira cap el N, al final d'aquesta curta galeria i abans de superar un ressalt de poc més d'un metre d'alçada, trobem una cúpula de 5 metres d'altura. Un cop dalt del ressalt, trobem un pou que baixa en fort pendent, encara que no es necessari material, aquest ens porta fins el punt de màxima fondària de la cavitat, -23 metres.
Situats de nou a la sala, del costat S, surt una curta galeria en pendent que finalitza als pocs metres.
En el costat O de la sala, i en el seu punt més baix, trobem una galeria de sostre baix, menys d'un metre i d'uns 6 metres de llarg, al final gira a l'esquerra i ens introdueix en una diàclasi de direcció NE-SO i de 13 metres d'alçada. Pel costat NE i per sota d'un bloc encastat a les parets, es pot remuntar més de 6 metres, situant-nos en un pis superior que te continuïtat a ambdues bandes de la diàclasi, cap al SO, a l'altra banda del pou que forma la diàclasi, segueix 6 metres i s'acaba, mentre que pel costat NE, s'acaba als 2 metres, però a la dreta hi ha un conducte molt estret, que va a parar a la sala gran, quedant penjat a uns 3 metres d'alçada, al costat mateix d'on surt la galeria S.
  • Municipi: Montmell, El
  • Comarca: Baix Penedès
  • Unitat: Montmell, el
  • Bio: Pseudoescorpins: Troglobisium racovitzai Ellingsen (A. Lagar) Isòpodes: Catalauniscus bolivari Arcangeli (J. Abenza, 15-3-1972) Oritoniscus lagari Vandel (A. Lagar, 23-4-1969) (J. Abenza, 30-1-1972) Col·lèmbols: Pseusinella tarraconensis Bonet (A. Lagar, 15-6-1969) Coleòpters: Troglocharinus espagnoli Zariquiey (subespècie ollai) (F.Español, 8-1934); J.Abenza (13-2-1972; 5-3-1972). Quiròpters: Miniopterus schreibersi Kuhl (1972, crani ben conservat)
  • Última revisió: 2012-11-17 12:43:51

Des de la carretera de la Juncosa del Montmell a Aiguaviva, passat el coll de l'Arca i gairebé davant de les masies de Claravalls, surt una pista en molt bon estat que recorre la vall de Sant Marc, cal seguir-la fins trobar a la dreta un desviament que porta a Mas Bartomeu (en pujada i en més mal estat), en arribar a la carena surt un desviament a l'esquerra que segueix la carena que s'enfila cap al Turó de la Cova de l'Olla (aquesta pista mor uns metres més enllà del turó). A uns 500 metres del desviament i al mig d'una doble corba molt suau (dreta-esquerra) cal aparcar el vehicle al costat d'una petita alzina (hem posat una fita de pedres) i baixar en línia recta uns 15 metres de desnivell pel vessant esquerre del Fondo Estret, entremig de garrics. A pocs metres de la boca hi ha una fita piramidal de ciment que deuria senyalitzar algun límit de finques.

Cavitat esmentada per primer cop per N. Font i Sagué al seu Catàlech (1897) i recollida posteriorment per Faura (1909) i Ferraté (1918) sense aportar cap més dada que el nom.
No és fins el dia 14 d'agost de l'any 1933 que, acompanyats pel masover de Can Saumell, Lluís Porta i Massana i quatre companys més del Centre Excursionista de Catalunya porten a terme la primera exploració de l'avenc.
Posteriorment tenim notícia de diferents visites: F. Español (1934); GES-CMB (1956); SIE-CEA (1966); A. Lagar (1969); SIRE-UEC (1972) i possiblement alguna més d'esporàdica de la que no tenim coneixement. Quan el visita l'equip d'Espeleoíndex (19 novembre 2011) no existia cap mena d'instal·lació i van haver de col·locar diferents parabolts per realitzar el descens.
De fet la situació correcta de l'avenc mai havia estat molt concreta, s'havien donat coordenades molt incorrectes i la seva situació sobre el mapa “El Montmell (Editorial Piolet, 2009)” és totalment errònia. Gràcies a les indicacions del company Francesc Rodriguez i Portillo (Espeleo Grup Santfeliuenc) hem pogut establir una georeferència exacta.

topo 0: Avenc de Pallerets

foto 6: Avenc de Pallerets
foto 7: Avenc de Pallerets
foto 8: Avenc de Pallerets

1. Borràs, J.; Miñarro,JM.; Talavera, F. (1978).- Catàleg Espeleològic de Catalunya. Vol. 2 (l'Alt Camp, la Conca de Barberà,el Baix Penedès i el Tarragonès):246 pp. Ed. Poliglota. Barcelona.
  1. Lagar, A. (1972).- “Cavidades de Aiguaviva – Montmell (Tarragona)” Senderos (166): 12-18. Unió Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  1. Porta, Lluís (1933).- “Recerques espeleològiques per la serra de Montmell – L'avenc de Pallarets” Butlletí del Centre Excursionista de Catalunya (463): 477-479. CEC. Barcelona.