Cova de l'Olla

Petita cova de 33 m. de recorregut al Montmell

Constituïda per una única sala en pendent d'uns 18 x 18 x 6 metres aproximadament, amb dues cambretes laterals i una segona boca penjada al costat NO.
Per les restes arqueològiques trobades sembla tractar-se d'una cavitat més de tipus funerari que no pas feta servir com a habitat. Els materials estudiats van des de l'eneolític al bronze i sembla que també va ser utilitzada en temps dels ibers.
  • Municipi: Montmell, El
  • Comarca: Baix Penedès
  • Unitat: Montmell, el
  • Bio: Coleòpters: Troglocharinus espagnoli Zariquiey (subespècie ollai)

A uns 50 metres per damunt del vessant dret del barranc de Sant Marc. Hi ha diferents opcions per fer l'aproximació: Des de la carretera de la Juncosa del Montmell a Aiguaviva, passat el coll de l'Arca i gairebé davant de les masies de Claravalls, surt una pista en molt bon estat que recorre la vall de Sant Marc, es deixa a la dreta el desviament a Mas Bartomeu i es continua endavant fins a una doble corba (dreta-esquerra) que hi ha poc abans d'arribar al barranc de les Fontanilles. Al costat de la pista hi ha esglaons excavats al seu marge i d'aquí un senderó-tartera que remunta en fort pendent, seguint-lo i agafant una bifurcació a la dreta s'arriba a la primera boca de la cova.
També es pot fer l'accés des de la carretera TP-2442 de Sant Jaume dels Domenys al Pla de Manlleu, on passat el km. 8, gairebé davant de la masia de Cal Sumoi surt una pista a l'esquerra que va a enllaçar en la zona del barranc de les Fontanilles amb una altra pista procedent d'Aiguaviva i amb la que hem descrit al primer itinerari.

Sembla del tot probable que la cavitat citada per Font i Sagué en el seu Catàleg (1897) com a Cova del Sumoy (sic), sense donar cap tipus de dades i que la situa a Marmellar, és la que avui dia coneixem com a Cova de l'Olla. La referència més antiga que coneixem prové d'una visita realitzada pel Dr. Francesc Español l'octubre del 1950 en una de les seves recerques bioespeleològiques.

topo 0: Cova de l'Olla

foto 0: Cova de l'Olla
foto 1: Cova de l'Olla
foto 2: Cova de l'Olla
foto 3: Cova de l'Olla

Lagar, A. (1972).- “Cavidades de Aiguaviva – Montmell (Tarragona)” Senderos (166): 12-18. Unió Excursionista de Catalunya. Barcelona. · Coordenades, fotografies i altres dades extretes del blog: Espeleobloc (post del 15-12-2009).