Avenc de les Perles

Avenc de 48 metres de fondària al Turó de la Miloquera, Marçà.

La boca de 2x1 metres, ens situa còmodament a la base del primer pou de -17 metres on trobem una diàclasi, seguint-la cap a l'E, abans d'arribar al final de la galeria la qual acaba en una estretor per on es veu l'exterior, trobarem un pou d'uns -15 metres que ens situa a la base d'una diàclasi força estreta de direcció SO-NE, seguint-la cap el NE, aquesta manté una alçada d'uns 10 metres finalitzant uns metres més endavant; seguint vers el SO la diàclasi baixa en un pendent de pedres mentre serpenteja en la mateixa direcció fins arribar a la cota -36 metres on finalitza, el recorregut total de la diàclasi és de 42 metres. Tornant a la base del pou d'entrada, si ens dirigim cap el SO, un fort pendent de 30º ens porta a la única sala de la cavitat, formada a partir d'un eixamplament de la diàclasi, la rampa continua amb més inclinació fins arribar a un nou pou, el qual ens situa a -42 metres, prosseguim per la galeria durant uns 30 metres, fins que després d'una gatera el pas es fa totalment insuperable a -48 metres, punt aquest de màxima fondària de la cavitat.
  • Municipi: Marçà
  • Comarca: Priorat
  • Unitat: Serra de Llaberia - Colldejou
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:57

Des del costat S, de la plaça de l'església, seguirem pel carrer de la Bassa i agafar el camí del Castell, al final d'aquest trobarem el Parc de les Olors de la Miloquera i el Centre d'interpretació de la tortuga mediterrània, des de l'aparcament d'aquests, ens dirigirem vers el SO, passarem pel cim de la Miloquera i seguint la mateixa direcció passarem per les diferents boques de l'esquerda que conforma la Miloquera. Un cop arribats a la boca del pou del Cireret, anirem uns 45 metres al S10E, on trobarem l'avenc de les Perles a tocar del cingle que s'aboca a la riera de Marçà. Des de les boques dels pous del Pastoret i dels Ossos, hauríem de dirigir-nos al SE durant uns 85 metres per trobar la cavitat.

Desconeixem qui van ser els primers explorador, però la primera cita documentada de la que tenim referència és la de l'Espeleo Club de Gràcia que l'exploren i topografien l'any 1979.

topo 0: Avenc de les Perles

1. Borrás, J.;Miñarro, JM.;Talavera, F.(1984).-”el baix camp, el priorat i la ribera d'ebre”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol. 7):1-283. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Ferreres i Gabarda, Jaume; Cardona Oliván, Ferran; Delgado i Alberich, Xavier; Garcia i Arroyo, Josep.(1982).-”Les cavitats del Turó de la Miloquera. Marçà (Priorat)”. Exploracions (6):19-31. EC Gràcia. Barcelona.