Avenc de la Variant

Ínfima cavitat al coll d'Ordal (Vallirana).

Cavitat oberta durant la construcció de la carretera.
Per un estret forat s'accedeix a una sala plena de blocs posats expressament per l'empresa que va construir la carretera. A la dreta hi trobem una galeria que fineix als 2 metres. La sala és d'uns 3X3 metres, al sostre observem una segona boca que queda també sota la xarxa metàl·lica de protecció. L'alçada de la sala és d'uns 3 metres. Després d'un ressalt d'1,40 metres trobem un pou adossat a la paret d'uns 2,80 metres, en aquest punt els blocs estan en precari equilibri. La paret d'enfront està recoberta de calcificacions (bròquil).
Actualment el desnivell de la cavitat és de 6 metres (-4/+2).
  • Municipi: Vallirana
  • Última revisió: 2018-04-30 15:12:33

Per accedir-hi cal desviar-se a la rotonda d'accés a la urbanització del Lledoner, i seguir per la carretera vella fins la Creu d'Ordal, una mica més endavant, just quan la carretera gira a la dreta, del costat esquerre surt un camí que seguirem fins arribar al talús de la carretera, seguirem cap a l'esquerra fins baixar a la cuneta de la carretera, des d'aquí seguirem uns 60 metres en direcció a l'Ordal on trobarem tres forats darrera de la xarxa metàl·lica de protecció. Cal passar (no ho aconsellem) per sota la xarxa prop d'on hi ha una coveta d'un metre de recorregut i des d'aquí amb molta cura de no tocar la xarxa degut al perill de despreniments de pedres, pujar en diagonal a la dreta fins la boca.

Cavitat oberta durant les obres de construcció de la nova variant de la carretera N-340 al seu pas pel coll de l'Ordal, aquestes obres es produïren entre finals del passat segle i principis del XXI.
La primera exploració la van realitzar l'11 de maig de 1997 Federico de la Vega i A. Arque del Grup Mediterrànea mentre s'estava fent l'excavació de la carretera, aquests, entre mig de les obres van fer una visita ràpida i un croquis de la cavitat, la qual van nomenar com avenc de la Variant.
El març de 2009 és visitada pel GE Badalona, desconeixedors de l'exploració anterior tot hi haver estat publicat a la revista Excursionisme, la van nomenar coveta nº 5 de la Cuneta.

topo 0: Avenc de la Variant
topo 1: Avenc de la Variant

foto 0: Avenc de la Variant
foto 1: Avenc de la Variant
foto 2: Avenc de la Variant

1. Valles, Jordi de (2017).-”Baix Llobregat”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.6):1-468. ECG/FCE.
  2. Vega, F. de la i Arque, A. (1998) - "Exploració d'urgència a una cavitat de l'Ordal (Avenc de la Variant)". Excursionisme, nº 268, pp 176-177. Publicació de l'Unió Excursionista de Catalunya.