Avenc de la Torrota

Petit avenc de 15 m. de fondària a la zona de Rasets (Castellar del Riu).

Una boca de 1,20 X 0,80 metres dóna pas a un R.1 que, continuant amb una galeria de 3 metres connecta amb una diàclasi perpendicularment, aquí haurem de baixar un pou de 9 metres que ens deixa sobre un con d'enderrocs
Seguint per la galeria 5 metres en direcció S, baixarem fins la cota -13,5 metres, finalitzant en un petit engolidor.
Situats de nou en el con d'enderrocs, seguint per l'altra banda en direcció NE, trobarem la màxima fondària i recorrerem 12 metres fins que la galeria es tanca. La galeria que trobem a la base de la diàclasi te 0,60 metres d'amplada d'amplada mitja.
Així mateix, superant un ressalt de +2 metres, trobem una galeria paral·lela a l'anterior que després de 5 metres té un fort pendent, acabant connectant amb el pis inferior. La cavitat és estreta i d'exploració perillosa degut a que hi han blocs en equilibri precari.
  • Municipi: Castellar del Riu
  • Comarca: Berguedà
  • Unitat: Peguera - Ensija
  • Última revisió: 2021-07-11 05:52:25

A la carretera BV-4243 que de Castellar del Riu puja als Rasos de Peguera, en el quilòmetre 12,9 a 250 metres abans d'arribar al Coll del Sant Crist, de la dreta de la carretera surt una pista tancada al pas de vehicles que en 2,1 quilòmetres ens durà fins la Collada dels Rasets, on hi ha una bassa d'aigua gran part de l'any.
Des de la Collada dels Rasets seguirem la pista en pujada cap el S, en direcció a la Torreta dels Enginyers (instal·lació d'antenes), un cop arribats i situats a la part N d'aquesta, seguirem en direcció NE durant 27 metres on trobarem la boca de la cavitat.

La primera exploració fou realitzada per la SIRE – UEC de Sants, l'any 1969.
El 1973 la SIE del CE Àliga l'explora de nou i topografia.
El 18 de març del 2007 el GE Badalona junt amb el GREC el topografia de nou, augmentant la fondària en 2 metres, i denominant-lo amb el nom d'avenc R-7 de Rasets.

topo 0: Avenc de la Torrota
topo 1: Avenc de la Torrota
topo 2: Avenc de la Torrota

foto 0: Avenc de la Torrota
foto 1: Avenc de la Torrota
foto 2: Avenc de la Torrota
foto 3: Avenc de la Torrota

1. Borràs, J; Miñarro, JM.; Talavera, F.(1980).-”l'Urgell, el Solsonès, la Segarra i el Berguedà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.5):56-58. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Miñarro, J.M.(1970).-”Sobre algunos fenómenos espeleológicos desarrollados en els Rasets (Rasos de Peguera)”. Bol. Inf. SIRE (3):8-10. SIRE-UEC Sants. Barcelona.
  3. Valles, Jordi de.(2009).-”Berguedà, Cerdanya, Garrotxa, Ripollès”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.3):36-37. ECG-FCE.
  • Coordenades, dades i fotografies facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).