Avenc dels Bolets

Avenc de -47 metres a Castellar del Riu

Una boca de reduïdes dimensions dóna pas a un pou de 15 metres que s'eixampla a mesura que es baixa, trobant un replà als 8 metres.
El pou acaba en una rampa allargada i plena de derrubis. Tot i que aquest descens es pot fer desgrimpant, és recomanable instal·lar una corda que podem lligar a un pi que es troba prop de la boca.  Per continuar, cal seguir la rampa cercant el màxim pendent fins arribar a una petita sala on trobem dos pous de 10 metres que conflueixen a la meitat del descens, es preferible baixar pel que es troba al fons de la sala i que te un pont de roca que utilitzarem per instal·lar. A partir d'aquí el desenvolupament de la cavitat canvia en sentit oposat al recorregut inicial, formant una galeria gairebé rectilínia, estreta i de sostre molt alt durant 30 uns metres, fins arribar a un caos de blocs empotrats a la paret. Per damunt d'ells s'accedeix a una sala allargassada i de sostre baix. Per sota els blocs i superant uns passos estrets, s'arriba a una nova sala de sostre baix i lleugerament inclinada; al seu fons, un petit ressalt porta al punt de màxim desnivell a -47'2 metres.
  • Municipi: Castellar del Riu
  • Comarca: Berguedà
  • Unitat: Peguera - Ensija
  • Última revisió: 2021-07-11 05:37:50

A la carretera BV-4243 que de Castellar del Riu puja als Rasos de Peguera, en el quilòmetre 12,9 a 250 metres abans d'arribar al Coll del Sant Crist, de la dreta de la carretera surt una pista tancada al pas de vehicles que en 2,1 quilòmetres ens durà fins la Collada dels Rasets, on hi ha una bassa d'aigua gran part de l'any.
Des de la Collada dels Rasets seguirem la pista en pujada cap el S, en direcció a la Torreta dels Enginyers (instal·lació d'antenes) durant 290 metres, la pista fa un gir primer a l'esquerra i tot seguit a la dreta, en aquest punt sortirem de la pista per la dreta i trobarem la cavitat a 8 metres.

Durant unes visites que la SECEM- CE Montserrat va fer l'any 1993 a les cavitats del Pla dels Rasets, es va localitzar la petita boca i a cop de mall s'extragueren uns 100 quilos de pedres que permeté accedir a l'interior de la cavitat, la qual es va acabar d'explorar i topografiar durant el mes d'abril de 1994.

topo 0: Avenc dels Bolets
topo 1: Avenc dels Bolets

foto 0: Avenc dels Bolets
foto 1: Avenc dels Bolets
foto 2: Avenc dels Bolets
foto 3: Avenc dels Bolets

1. Garriga, Marc.(1995).-“Avenc dels Bolets”. Fulls periòdics d'informació general (43):21-22.Federació Catalana d'Espeleologia. Barcelona.
  2. Valles, Jordi de(2009).-”Berguedà, Cerdanya, Garrotxa, Ripollès”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.3):36-37. ECG-FCE.
  • Coordenades, dades i fotografies facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).