Avenc Mullat

Petit avenc de 14 metres de fondària a la zona de Rasets (Castellar del Riu).

Cavitat amb tres boques d'accés, si venim des de l'avenc de la Torrota ens trobem una dolina amb la boca nº 1. Per un ressalt de 2,40 metres arribarem a una saleta que al seu extrem té un pou de 8,70 metres que ens deixa en una galeria d'1,50 metres d'amplada. Unes passes més avall assolim la màxima fondària de la cavitat. Si avancem en direcció SO, anirem pujant fins el seu acabament als 10 metres de recorregut. Al NE, a uns 5 metres veiem una finestra que dóna a la boca nº 3. Als 2 metres a l'esquerra, hi ha una gatera que passant entre esquerdes i blocs ens porta a la boca nº 4.
Per la boca nº 3 amb unes mides d'1,50X1,50 metres, ens trobem amb un ressalt de 2,60 metres, baixant aquest arribem a una saleta amb el terra de blocs, als 2 metres ens situem a la finestra esmentada anteriorment, que dóna a la galeria principal mitjançant un pou de 4,40 metres.
Si accedim per la boca nº 4, baixarem per una rampa fins arribar a un ressalt de 3,20 metres, des d'aquí una fissura ens porta a la galeria principal.
  • Municipi: Castellar del Riu
  • Comarca: Berguedà
  • Unitat: Peguera - Ensija
  • Última revisió: 2021-07-11 05:45:26

A la carretera BV-4243 que de Castellar del Riu puja als Rasos de Peguera, en el quilòmetre 12,9 a 250 metres abans d'arribar al Coll del Sant Crist, de la dreta de la carretera surt una pista tancada al pas de vehicles que en 2,1 quilòmetres ens durà fins la Collada dels Rasets, on hi ha una bassa d'aigua gran part de l'any.
Des de la Collada dels Rasets seguirem la pista en pujada cap el S, en direcció a la Torreta dels Enginyers (instal·lació d'antenes) 50 metres després de passar l'avenc dels Bolets, sortirem de la pista per l'esquerra en direcció E, al cap de 44 metres trobarem l'esquerda on s'obren les diverses boques de la cavitat.

La SIRE-UEC de Sants, el localitza els dies 25 i 26 de maig del 1969, i l'explora el 23 i 24 de juny del mateix any.
La SIE del CEA l'explora i topografia el 1973.
El GE Badalona durant una campanya de prospecció portada a terme durant la segona meitat de la dècada del 2000, passen a denominar-lo avenc R-8 de Rasets.
Toponimia:
El nom d'avenc Mollat amb que se citava la cavitat, es tracta d'un error gramatical, ja que el nom se li va posar fent referència a que la cavitat estava molt mullada.

topo 0: Avenc Mullat

foto 4: Avenc Mullat
foto 5: Avenc Mullat
foto 6: Avenc Mullat

1. Borràs, J; Miñarro, JM.; Talavera, F.(1980).-”l'Urgell, el Solsonès, la Segarra i el Berguedà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.5):56-58. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Miñarro, J.M.(1970).-”Sobre algunos fenómenos espeleológicos desarrollados en els Rasets (Rasos de Peguera)”. Bol. Inf. SIRE (3):8-10. SIRE-UEC Sants. Barcelona.
  3. Valles, Jordi de.(2009).-”Berguedà, Cerdanya, Garrotxa, Ripollès”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.3):36-37. ECG-FCE.
  • Coordenades, dades i fotografies facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).