Avenc de la Riera de Turell

Petit avenc de 7 m. de fondària a Castellar del Vallès

La boca d'1,50 x 0,80 metres dóna pas a un pou de 2,50 metres des del qual parteixen dues galeries. La primera, en direcció N, segueix 8 metres fins a un ressalt, superat el qual segueix una galeria de 3 metres que es fa impracticable. La segona, en direcció NE és una galeria descendent de 9 metres que ens porta a una saleta a la cota de màxima profunditat (- 7,50).
La cavitat està formada per dues diàclasis unides per un extrem on s'obre la boca. La primera diàclasi pren la direcció N10O – S10E; aquesta galeria és la que actualment rep algunes aportacions hídriques i podem trobar en èpoques de pluges algun petit bassal d'aigua. La segona diàclasi, N45E – S45O, és la que formava la pèrdua del curs subterrani.
Cal destacar que en aquesta zona de terreny els estrats de sorrenques són de menys consistència que el conglomerat; això fa que les seccions s'eixamplin en el lloc on trobem sorrenques i que la cavitat sigui més estreta en el lloc on hi ha material conglomeràtic.
  • Municipi: Castellar del Vallès
  • Comarca: Vallès Occidental
  • Unitat: Farell, el - Cingles de Gallifa
  • Última revisió: 2015-06-15 12:52:04

A la carretera de Castellar a Sant Llorenç Savall cal prendre la pista que surt entre la riera de Turell i la masia del mateix nom. Seguirem amunt i ens trobarem a l'esquerra una nova pista que travessa el torrent i que no s'ha de seguir i sí continuar per la que pujàvem per la dreta del torrent fins que trobarem una cruïlla. Agafarem el camí de l'esquerra amunt i ens trobarem amb una tercera cruïlla. Aquí hem de prendre el camí de la dreta deixant sempre el torrent a la nostra esquerra. Finalment arribarem a una quarta cruïlla, de la qual agafarem el camí de l'esquerra que travessa el torrent. Passat aquest, a uns quants metres, trobarem, a la dreta, la boca de l'avenc. Coordenades aproximades i de poca precisió.

Descoberta i explorada a mitjans dels anys 1960 per espeleòlegs de Sabadell, molt probablement dels Talps del CE del Vallès.

topo 0: Avenc de la Riera de Turell

Badiella, X.; Aguirre,F.; Muñoz,J.; Mota,F. (1981).- “Les cavitats del vessant Est del riu Ripoll” SIS (8): 56-70 / Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa (23): 296-310. SIS del CET. Terrassa.