Avenc de la Nevera de Puigventós

Cova de 41 metres de recorregut a la zona de Rasets, Castellar del Riu.

Ens trobem davant d'una cavitat originada per la caiguda de blocs. Tenim tres entrades, es recomana utilitzar la marcada com a nº 1.
Baixant un ressalt de 2,30 metres arribem a una rampa que ens deixa a la base d'una sala sense sostre, per continuar cap l'altre eixamplament.
  • Municipi: Castellar del Riu
  • Comarca: Berguedà
  • Unitat: Peguera - Ensija
  • Última revisió: 2021-07-11 06:17:16

A la carretera BV-4243 que de Castellar del Riu puja als Rasos de Peguera, en el quilòmetre 12,9 a 250 metres abans d'arribar al Coll del Sant Crist, de la dreta de la carretera surt una pista tancada al pas de vehicles que en 2,1 quilòmetres ens durà fins la Collada dels Rasets, on hi ha una bassa d'aigua gran part de l'any.
Des de la Collada dels Rasets seguirem la pista en pujada cap el S, en direcció a la Torreta dels Enginyers (instal·lació d'antenes), un cop arribats a aquest punt seguirem cap el S en direcció al cingle, abans d'arribar-hi al costat W s'obre una petita vall que seguirem, al final d'aquesta trobem el Pas de l'Os, es tracta d'una foradada formada per un gran bloc, cal passar el pas i baixar el fort pendent, un cop a baix seguirem la gran l'escletxa cap a l'W, quan gira cap el S trobarem la cavitat sota nostre entre mig dels blocs.

El GE Badalona explora i topografia aquesta cavitat el 25 de novembre de 2007, anomenant-la erròniament Cova de la Canal, ells mateixos també l'anomenen Cova R.10 de Rasets.
Toponímicament a nivell local se la coneix com Avenc de la Nevera de Puigventós, s'explica que la neu s'hi conserva tot l'any, actualment amb el canvi climàtic hem pogut observar que el mes de juny (2021) ja no en queda de neu.

topo 0: Avenc de la Nevera de Puigventós

foto 5: Avenc de la Nevera de Puigventós
foto 6: Avenc de la Nevera de Puigventós
foto 7: Avenc de la Nevera de Puigventós

1. Valles, Jordi de.(2009).-”Berguedà, Cerdanya, Garrotxa, Ripollès”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.3):36-37. ECG-FCE.
  • Coordenades, dades i fotografies facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).