Avenc de Can Roca Roja Nº3

Avenc de 12 metres de fondària a la zona de Can Roca Roja, Sant Feliu de Pallerols.

La boca d'aquesta petita cavitat apareix dividida en dues, una a sobre l'altra, a l'entrada segueix una rampa de 40º d'inclinació i 6 metres de llarg, des d'ací i mitjançant un petit caos de blocs de 4 metres de desnivell i 8 de recorregut, s'assoleix el punt de màxima fondària de la cavitat.
  • Municipi: Sant Feliu de Pallerols
  • Comarca: Garrotxa
  • Unitat: Valls d'Hostoles i d'en Bas
  • Granunitat: Serralada Transversal
  • Última revisió: 2014-08-01 05:45:14

Anant per la carretera C-153 de Rupit al coll de Condreu, poc després de passar el quilòmetre 35 i al final de la recta on hi ha pintada una gran “estelada”, girarem a l'esquera per agafar una pista que remunta paral·lela a la riera de Papalló en un primer tram, i seguir remuntant paral·lelament pel torrent de Coma-Serra en un segon tram, seguirem sempre per la pista principal fins a sortir a una zona plana amb camps de conreu, seguirem aquesta fins arribar a una cruïlla per on passa una línia elèctrica, seguirem recte i en menys de 300 metres arribarem a un camp de conreu on al bell mig trobem el mas de Can Roca Roja.
En lloc d'anar cap a la casa, vorejarem el camp per l'esquerra, on a l'alçada de la casa trobarem una antiga pista forestal, la seguirem uns 15 metres on trobarem una cruïlla, seguirem per la de la dreta fins al final de la pista, aquesta acaba uns metres abans d'arribar a un petit pla on hi ha unes senyals d'acotats de caça. Si ens fixem en el arbres d'aquest punt, veurem que alguns estan marcats amb pintura vermella, seguirem aquestes marques als arbres per un corriol pel mig del bosc i al poc trobarem unes petites fites al costat del camí que ens situen en la boca inferior de l'avenc de Can Roca Roja nº2.
A partir d'ací seguirem el corriol per on veníem, aquest gira a l'esquerra i baixa, les marques de pintura en lloc de vermelles són blaves tirant a lila , de seguida trobarem la cavitat quasi al mig del camí.

La primera exploració de la que tenim constància, és la realitzada el 9 de juny de 1976, per membres del GGG (Grup Geogràfic de Gràcia, predecessor de l'actual ECG), que exploren i topografien la cavitat. En un primer moment se la va denominar erròniament “Avenc de Can Roca Reiga nº 3”, aquesta denominació fou corregida en posteriors catàlegs pel nom correcte de “Can Roca Roja”.
Aquesta cavitat pertany al municipi de Sant Feliu de Pallerols, i per tant a la comarca de la Garrotxa. En el seu moment es va situar erròniament en el municipi de Rupit i Pruit i per tant a la comarca de l'Osona, suposem que aquest error vindria donat a que l'accés es realitza des de la carretera de Rupit i que la casa de Can Roca Roja també està situada en aquest municipi, però no així la cavitat.

topo 0: Avenc de Can Roca Roja Nº3

foto 0: Avenc de Can Roca Roja Nº3
foto 1: Avenc de Can Roca Roja Nº3
foto 2: Avenc de Can Roca Roja Nº3
foto 3: Avenc de Can Roca Roja Nº3

1. Borràs, J;Miñarro, JM; Talavera, F.(1982).-”el Baix Empordà, el Gironès, la Selva,l'Osona, el Vallès oriental i el Maresme.” Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.6):84-85. Ed Políglota. Barcelona.
  2. Lagar, A.; Cardona, F.; Ferreres,J.(1977).-”Dades per al coneixement espeleològic de la Salut – Collsacabra. Barcelona” Excursionisme (31):24-32. UEC.
  3. Lagar, A.; Cardona, F.; Ferreres,J.(1978).-”Datos para el conocimiento espeleològico de la Salut – Collsacabra. Barcelona. Exploracions (2):11-27. Grup Geogràfic de Gràcia.