Tuta de Can Nofre

Avenc de 23 m de fondària situat a l'Alta Garrotxa.

La boca té forma més o menys quadrada, d'encara no metre per metre. Dóna accés a una curta rampa que immediatament s'aboca a la vertical del pou. Aquest dóna pas a una caiguda directa, tan sols amb un inestable replà als 7 m d’iniciar la vertical. El pou té unes mides còmodes i la seva secció transversal tendeix a augmentar a mesura que aprofundim. Finalment, aterra a una planta de forma triangular amb costats de 5, 5 i 4 metres. El terra està ocupat per pedres en rampa, assolint la cota -23 al punt més baix. A la part superior de la rampa neix una estreta galeria de 3 m de recorregut amb un ressalt de 2 m.
  • Municipi: Montagut i Oix
  • Comarca: Garrotxa
  • Unitat: Alta Garrotxa
  • Última revisió: 2019-12-28 11:25:08

A l'extrem occidental de la serra de Bestracà, pocs metres per damunt de la llera del torrent de Rabassa, en mig d'un alzinar.
Per accedir-hi, partirem del poble d'Oix i seguirem la carretera de Beget cosa de 8 km. Poc després de sobrepassar el coll i les cases de Pera, i abans d'arribar al coll del Salomó, deixarem el cotxe just on trobem l'inici d'una pista ascendent que surt per la dreta de la carretera. La pista (en no gaire bon estat) puja fins a la collada de Rabassa i tot seguit comença a davallar fort per l'altre vessant direcció a buscar el torrent de Rabassa. La pista dibuixa algunes marrades fins arribar a les proximitats del torrent, lloc on pren una decidida direcció nord. Tan sols a cosa de 100 m d'haver pres aquesta direcció, abandonarem la pista per la dreta, per un corriol poc marcat que va a buscar un altre corriol més fressat. Seguirem aquest cap a la dreta i, al poc, el corriol creua el torrent de Rabassa. Tot just creuat, deixarem el corriol i anirem bosc amunt, sense camí, trobant la cavitat a uns 30 metres de distància del torrent, entre alzines i boixos. La boca no resulta visible fins que gairebé som al davant.

J.Mª Corominas (1963) al Butlletí núm. 54 del Centre Excursionista de Banyoles va publicar l'article: “Les Tutes de la Garrotxa”. On fa esment de la localització de la tuta de can Nofre. Llençant pedres avaluà la fondària del pou entre 25-30 m. I deixa el següent missatge: Aquí teniu un avenc per explorar, aficionats a l'espeleologia. L'avenc ha estat localitzat i explorat el 5-10-2019 per membres de l'Espeleo Club Muntanyenc Barcelonès i del Grup d'Espeleologia de Badalona, desprès d'una àrdua prospecció amb les poques dades d'en Corominas, en un terreny abrupte, tancat per la vegetació. Però, l'avenc havia restat inèdit espeleològicament fins aquesta exploració. No figura a cap catàleg ni relació. No es troben indicis de cap exploració prèvia. El pou és el més fons de la comarca.

topo 0: Tuta de Can Nofre

foto 0: Tuta de Can Nofre
foto 1: Tuta de Can Nofre
foto 2: Tuta de Can Nofre
foto 3: Tuta de Can Nofre
foto 4: Tuta de Can Nofre
foto 5: Tuta de Can Nofre

• Totes les dades, topografia i fotografies han estat extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 8-10-2019. Dades: F. Cardona (ECMB), J. Cuenca i F. Miret (GEB).