Sistema A-4/a-6

Important esquerda de 246 m. de recorregut i 66 m. de fondària al Boumort (Abella de la Conca).

Es tracta d'una cavitat enclavada en una diàclasi principal i una altra de secundària.
Per la boca més alta (A-6) es baixa un primer pou de 7 metres que enllaça amb un altre de 21 metres el qual incideix de ple en la diàclasi principal. A la seva base i en direcció SE es pot seguir la fractura fins a 52 metres. Als pocs metres de la base del pou d'entrada, a la dreta, incideix una esquerda lateral que baixa fins al punt de màxima fondària (cota – 66).
De nou al peu del pou d'entrada i en direcció contrària, el terra puja lleugerament fins arribar a un punt estret que enllaça amb el tram provinent de la boca més baixa (A-4).
  • Municipi: Abella de la Conca
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Boumort, el

Al S. del Pla del Tro. A uns 50 metres del Forat de la Vaca seguint un camí cap a l'E molt a la vora d'ell es troba la boca de l'A-4 i uns 50 metres més endavant la de l'A-6.
Coordenades aproximades i situació de poca precisió.

L'any 1983 dos membres del GE Badalona exploren i topografien l'A-6, fins el punt on posteriorment es va anomenar la unió, tot creient que la cavitat acabava. El 21 de maig de 1988, un altre equip del GE Badalona, baixa per uns pous que havien restat per explorar (A-4), tot arribant a un punt molt estret que, un cop superat, enllaçà amb la diàclasi de l'A-6.

topo 0: Sistema A-4/a-6
topo 1: Sistema A-4/a-6

1. Porcel, E. (1990).- “Noves cavitats a la Serra del Boumort” Cavernas (22): 31-42. GE Badalona.
  1. AA.VV (2007).- Serra de Boumort. Mapa excursionista. 2 mapes a 1:20000. Ed. Piolet. Barcelona.