les Escletxes

Important conjunt d'esquerdes que arriben a 62 m. de fondària. Al Boumort (Abella de la Conca)

Sistema de diàclasis nascudes d'una important tectònica. Presenta tres entrades: A-5a, A-5b i A-5c. Per l'A-5a es baixa un pou de 15 metres i arriba per rampes i zones de blocs a 62 metres de profunditat. Per un extrem presenta una finestra que dóna al costat de la pista que puja al Pla de Tro i per l'altra banda una que dóna al penya-segat. Després de superar un roc que barra el pas, l'escletxa continua donant la volta i enllaça amb l'A-5c.
La boca denominada A-5b porta a una sèrie de petits pous i rampes que van seguint la mateixa diàclasi, aquesta zona és eminentment subterrània i arriba a la cota – 47; mitjançant una gatonera connecta amb l'A-5c. Aquest sector de les escletxes és molt clàstic i es troben molts blocs inestables, amb possibilitat de continuació per entremig d'ells.
La boca A-5c es troba al costat de l'A-5b i els primers 15 metres es poden baixar per una rampa oculta per la vegetació, segueix un ressalt de poc més de 2 metres i una rampa tot arribant a un pou de 27,8 metres que als seus 8 primers metres te un replà format per blocs encastat des d'on es pot accedir a la gatonera de connexió amb l'A-5b. Continuant pel pou, s'arriba a la cota – 55 sense possibilitats de continuació.
L'escletxa A-5c, per la seva part subaèria, comunica donant la volta amb l'A-5a.
  • Municipi: Abella de la Conca
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Boumort, el

En el punt on la pista fa un revolt molt tancat a l'esquerra, aquestes es troben a l'est de la corba i a pocs metres d'aquesta. Estan situades al S. del Pla del Tro. A 50 metres per sota de l'A-6 i a 150 metres del Forat de la Vaca. Fàcilment localitzables per la visibilitat de les fractures.

Explorades per primer cop per membres del GE Badalona l'any 1983. Topografiada per altres membres del mateix grup el 22 de maig de 1988.

topo 0: les Escletxes
topo 1: les Escletxes

1. Porcel, E. (1990).- “Noves cavitats a la Serra del Boumort” Cavernas (22): 31-42. GE Badalona.
  1. AA.VV (2007).- Serra de Boumort. Mapa excursionista. 2 mapes a 1:20000. Ed. Piolet. Barcelona