Graller de les Vaqueres

Cavitat de 62 metres de desnivell al municipi de Sant Esteve de la Sarga.

Boca allargada de 4'5 x 1'5 metres, el pou amb petits replans i fortes rampes plenes de detritus de les gralles arriba a -33 metres en aquest punt trobem una forta e inestable rampa de pedres que ens situa a la capçalera d'un pou de 16 metres, a la base d'aquest trobem la continuació per l'extrem NE, primer com galeria i després un ressalt de 8 metres, el fons acostuma a estar ocupat per un doll d'aigua. Aquest tram final només és apte per persones extremadament primes. La cavitat té un desnivell total de 62'50 metres.
  • Municipi: Sant Esteve de la Sarga
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Montsec d'Ares

Des del Coll d'Ares seguirem en direcció a Sant Alís, en arribar al barranc de les Vaqueres (és el segon que trobem), baixarem pel mig del barranc fins arribar a un punt en que aquest s'estreny i queda encaixonat, un cop passat aquest punt seguirem baixant pel barranc uns cent-trenta metres més on trobarem a l'esquerra del barranc una fita bastant gran,  la seguirem remuntant per l'esquerra on trobarem altres dos fites de les mateixes característiques i finalment un altra de més petita que està on es troba la cavitat.  També es pot anar pel llom esquerra del barranc seguint el cantell del cingle fins a trobar les fites, aquest itinerari és més agraït.

Explorat per primer cop per l'ERE del CE Catalunya el 29 de desembre de 1968, aquests arriben fins a -56 metres. El 2 de novembre de 1969, un altre equip de l'ERE força un pas estret i arriba a -62 metres.

topo 0: Graller de les Vaqueres

foto 0: Graller de les Vaqueres
foto 1: Graller de les Vaqueres
foto 2: Graller de les Vaqueres
foto 3: Graller de les Vaqueres
foto 4: Graller de les Vaqueres
foto 5: Graller de les Vaqueres

Romero i Rectoret, Martí. (1970).-“Graller de les Vaqueres”. Espeleòleg (11/12):568-569. ERE-CE Catalunya. Barcelona.