Graller d'en Remigi Moli

Avenc de 61 metres de fondària a la Serra de Lleràs, (Tremp).

S'aprofita un petit arbre situat a uns 4 metres de la boca per instal·lar; a la boca a la dreta i a l'alçada del cap hi ha un parabolt M10 amb placa. La boca que s'obre en forma de finestra ens aboca a un ampli pou d'uns 19 metres, uns tres metres per sota de la boca i a l'esquerra segons baixem, trobem un fraccionament amb un parabolt M10 amb placa, des del qual ja arribem a la base del pou. Aquesta està formada per una gran rampa que va a parar a un ressalt, cal travessar tota la base fins la paret de l'esquerra, on a part d'evitar la caiguda de pedres que cauen quan es toca la paret, hi trobem un altre parabolt M10 amb placa per instal·lar la corda amb que superarem el ressalt, a la base d'aquest i a l'esquerra segons baixem hi trobem un parabolt M8 amb placa per assegurar la baixada per la rampa, i sobre tot la pujada, en aquest punt la galeria s'estreny una mica però tot seguit entra en una àmplia i alta galeria en pendent, al final d'aquesta acaba els cúmuls de terra i guano, i s'entra en una galeria més baixa amb el terra també en pendent i ple de còdols però que ja no es necessita corda. En aquest punt ja al final de la cavitat hi trobem unes interessants formacions transparents.
Per a l'exploració de la cavitat s'aconsella instal·lar una corda de 30 metres que arriba des de l'arbre de la boca fins l'altre costat del pou abans de baixar el ressalt, i una corda de 40 metres instal·lada en aquest punt i que arriba fins el final de la rampa. Aquesta corda tan sols és per ajudar a l'hora de pujar, pot ser una corda menys pesada.
La cavitat s'ha deixat equipada amb parabolts M10 i M8 amb plaques fixe. És aconsellable no portar clau de 17mm. (és una manera d'evitat la temptació d'endur-se les xapes).
  • Municipi: Tremp
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Serra de Lleràs
  • Última revisió: 2021-06-14 11:23:25

Des de Salàs de Pallars a l'alçada de la piscina municipal seguirem la carretera que porta a Rivert, després de recórrer 2,4 quilòmetres ens desviarem a l'esquerra en direcció Santa Engràcia, després de recórrer uns altres 4,4 quilòmetres ens desviarem a la dreta just abans d'una gran zona d'aparcament, seguirem aquesta pista amb fortes pujades i apta només per vehicles alts amb tracció integral durant 5,9 quilòmetres, poc després de passar la Font del Forn i quan ja veiem la barrera de la pista que puja cap el Pui de Lleràs, trobem una pista a l'esquerra que tot planejant recorre uns 880 metres fins enllaçar amb la pista que puja de la Collada de Castellet i que està prohibida la circulació de vehicles per ella. En aquest punt deixarem el vehicle i seguirem a peu la pista en direcció al Pui de Lleràs, de seguida passarem una barrera i als 125 metres del punt de sortida ens desviarem a l'esquerra per un ampli camí planejant que seguirem durant uns altres 125 metres, en aquest punt sortirem per l'esquerra ja sense camí i baixant pel costat de la línia d'arbres que limita la zona de repoblació forestal, després cal anar girant a l'esquerra fent una diagonal per anar a parar a la llera d'un barranc tributari del Barranc de les Canals. Caldrà passar per sobre del punt on aquest fa un ressalt i que convergeix en aquest punt amb un altre barranc tributari d'aquest, seguirem enganxats a la paret de l'esquerra fins fer cap a la base d'una canal costeruda, en aquest punt cal canviar-se ja que més amunt no hi ha lloc. Remuntarem la canal uns 10 metres i trobarem la boca de la cavitat penjada a la dreta segons la marxa uns metres més amunt. A Wikiloc hi ha un track del recorregut.

La primera exploració fou realitzada per la SIE del CEA durant la Setmana Santa del 1972. El nom de la cavitat es va dedicar a en Remigi Moli, que va estar la persona que els hi va ensenyar on es trobava.
Posteriorment s'assabentaren de l'existència d'una cavitat anomenada “Forat del Gos de Moró” a la zona, però que no s'ha trobat mai, i pel lloc on la situen, tal vegada podria tractar-se de la mateixa cavitat, o no.
No tenim constància de més exploracions fins la visita que van fer a principis dels anys 80 membres del GELL de Lleida, els quals van visitar en Remigi Moli a Castellet per tal que els indiqués on era la cavitat. Des de llavors sembla ser que la cavitat no havia tornat a ser visitada.
Posats l'equip col.laborador d'Espeleoíndex en contacte primerament amb en Remigi Moli a Castellet, no es va obtenir massa resultat ja que aquest després de tants anys ja no tenia massa clar el barranc on estava la cavitat. Posats llavors en contacte amb Josep Mª Molgó del GELL, que va participar en l'exploració dels anys 80, aquest ens facilità una fotografia panoràmica de la zona on es veia la boca de la cavitat, aquest petit detall ens ha permès de retrobar la cavitat.

topo 0: Graller d'en Remigi Moli

foto 20: Graller d'en Remigi Moli
foto 21: Graller d'en Remigi Moli
foto 22: Graller d'en Remigi Moli

1. Borràs, J.; Miñarro,J.M.; Talavera, F. (1979).-”el Pallars Jussà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.3):1-211. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Valles, Jordi de.(2008).-”Alta Ribagorça, Pallars Jussà, Pallars Sobirà, Val d'Aran”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.1):1-319. EC Gràcia / FCE.
  3. Victoria, J.M.;Iñigo, G;Rovira, J.(1974).-”Karstificación en los conglomerados del margen derecho de la Conca de Tremp.(Lérida). Espeleosie (16):71-120. SIE-CE Àliga. Barcelona
  • Coordenades, situació, descripció i fotografies han estat facilitades per Montse Roca i Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).
  • Wikiloc track per arribar a la cavitat. (https://ca.wikiloc.com/rutes-espeleologia/remigi-moli-75781935)