Forat de la Querata

Avenc de 51 metres de fondària al Boumort en el municipi del Baix Pallars.

La boca està estructurada en una diàclasi de 45 metres de llarg per 5 metres d'amplada, aquesta forma un enfonsament però només permet accedir a la cavitat pels seus extrems. Per l'extrem nord-est accedim a un pou de 33 metres de fondària, mentre que per l'extrem sud-oest una rampa ens situa davant d'una vertical de -20 metres, ambdues verticals ens situen en una mateixa base en pendent, finalitzant en una curta diàclasi perpendicular.
  • Municipi: Baix Pallars
  • Comarca: Pallars Sobirà
  • Unitat: Boumort, el

Des de la carretera N-260, entre Pobla de Segur i Gerri de la Sal, en passar el darrer tunel després de Collegats, trobarem el punt quilometric 295 i tot seguit un desviament a la dreta cap a Baén, creuarem el riu Noguera Pallaresa i agafarem la pista de la dreta, al cap d'un 500 metres trobarem una cruïlla on seguirem per la dreta, 75 metres més endavant trobarem una altra cruïlla, caldrà seguir recte la pista fa una serie de revolts per continuar fins arribar a la font de Comacalent ,un cop passada aquesta als 175 metres trobem una nova cruïlla on caldrà seguir per l'esquerra, 100 metres més endavant trobem una altra cruïlla, caldrà seguir recte. A partir d'aquí la pista s'enfila pel bosc de Pentina, de seguida trobem un gir a l'esquerra i la pista canvia de direcció al final d'aquest tram un gir a la dreta ens torna a canviar la direcció, en aquest punt trobem dos desviacions seguides a l'esquerra que obviarem per seguir per la pista principal, al final d'aquest tram una pronunciada corba a l'esquerra ens fa canviar de nou la direcció, estem en el Salt de la Nuvia, seguim la pista fins el pròxim gir a la dreta que ens fa canviar de nou la direcció cap a l'O, al final nou revolt a l'esquerra amb canvi de direcció corresponent, seguirem durant un llarg tram la pista principal fins a una nova cruïlla on seguirem per la dreta, al cap de 450 metres la pista gira a l'esquerra, una mica més endavant gira a la dreta i una mica més endavant torna a girar a l'esquerra, després de recorrer 160 metres trobem una nova cruïlla, seguirem per l'esquerra, es tracta del camí de Solduga, el seguirem fins arribar a Solduga actualment abandonat. A partir d'aquí haurem de baixar pels les antigues terrasses de cultiu per anar a cercar els feixancs de la Querata, el Forat de la Querata es troba entre les terrasses i la cinglera que dóna al barranc de l'Infern.

Explorat per la SIE del CEA l'any 1969.

topo 0: Forat de la Querata

1. Senent, J.; Victoria, JM.(1965).-“Datos para el conocimiento espeleológico del macizo del Boumort”. Montaña (100):269-281 Centre Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  2. Borràs, J; Miñarro, J.M.; Talavera, F.(1979).-Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.3). ed. Políglota. Barcelona.
  3. SIE-CEA. (1986).-XXV Aniversari SIE-CEA 1961-1986. (monogràfic):1-40. SIE-CE Àliga. Barcelona