Esquerda Xula

Avenc de 39 metres de fondària a Morera del Montsant.

La boca es una esquerda de 0'60x2 metres on s'ha de salvar un ressalt de 2 metres (de pujada és una mica més dificultós si la paret està mullada). Immediatament, a la dreta, trobem una galeria horitzontal on hi han estalactites i estalagmites fossilitzades. Al final d'aquesta galeria i a l'esquerra es veu llum que ve de l'exterior per la boca superior.
Des del punt d'entrada podem continuar avall per la galeria principal; tot un seguit de passos entre blocs ens portaran a una sala allargada, és el lloc més ample i profund de la cavitat. Al final d'aquesta sala i fent una grimpada de 8 metres amunt per l'esquerra, s'arriba a un sostre superior. Despés, progressant per una lleixa, accedirem a un conjunt d'esquerdes força estretes les quals acaben tancant-se.
  • Municipi: Morera de Montsant, La
  • Comarca: Priorat
  • Unitat: Montsant, el
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:01

Des de la Morera de Montsant agafarem el camí del grau de la Grallera fins al cap de la serra Major (camí de capçada). Un cop som a la cruïlla seguirem pel camí que baixa per la llera del barranc del Vidalbar, recorrent els meandres del Comellar del riu. Un cop passada la cova Soronelles prenem el camí dels Castells. En arribar a un pla en el fons del barranc on el camí vol tornar a enfilar-se amunt, el deixem a la dreta i pugem per una canal fins arribar a una feixa horitzontal, planejarem una mica com puguem en direcció nord trobant l'entrada a uns 50 metres.

Explorat pel GE Lleidatà el 2004.

topo 0: Esquerda Xula

1. Farrús, M.;Satorra, A.;Pérez, Ll.(1999).-”Resultats de les campanyes del grup espeleològic lleidatà a la serra del Montsant. Anys 1995-1997. El Montsant”. Grallera (5):5-44. GELL. Lleida.
  1. Farrús, M.;Satorra, A.;Pérez, Ll.(2006).-”Resultats de les campanyes del GELL a la serra del Montsant,II. Anys 1998-2005”. Grallera (6):3-33. GELL. Lleida.