Esquerda del Camí de l'oró

Avenc de 47 metres de fondària als plans superiors del Montsec d'Ares, Àger.

La boca ens presenta una sèrie de curtes verticals que ens duran al fons de l'esquerda, per on continuarem davallant mitjançant una rampa fins que s'estabilitza. L'esquerda davalla per una nova vertical fins arribar al punt de màxima fondària de la cavitat. Per continuar ho farem avançant en oposició abans de baixar la darrera vertical i escalant 8 metres per trobar la continuació.
Per entre blocs i buscant un pas estret que ens situa per sobre de l'anterior escalada, la galeria ens duu a una nova vertical que davallarem per la part més ampla, fins enllaçar a pocs metres del terra amb un nou ressalt que ens deixarà definitivament al fons de l'esquerda. La galeria en aquest punt és força més ampla, prenent un sentit ascendent fins acabar curullada sota uns grans blocs. Uns metres abans però haurem de superar aquests blocs, buscant les parts altes, cal passar un delicat pas entre blocs. De seguida veiem un nou ressalt que després d'una rampa ascendent ens situa en un tram pla d'escàs recorregut, que ens obliga a realitzar una nova escalada per tal d'accedir a un replà amb dos petites continuacions. Per sota, després de superar un pas estret i un petit ressalt, avancem entre blocs fins quedar totes les continuacions curullades. Per dalt i també entre blocs aconseguim ascendir fins arribar a un punt on la presencia d'arrels ens indica la proximitat amb l'exterior.
  • Municipi: Àger
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Montsec d'Ares
  • Última revisió: 2020-11-03 14:35:21

Cal seguir la pista que des del coll d'Ares passa per l'observatori astronòmic (aquest tram està asfaltat) i la Grallera de Corona, situada a l'esquerra de la pista i a tocar d'ella, des d'aquesta última seguirem la pista durant uns 1700 metres, (Coordenades ETRS89: X: 309794; Y: 4658574), des d'aquest punt ens dirigirem pel costat esquerre de la pista en direcció S durant 193 metres. La cavitat es troba a la vora d'un petit cingle. La boca ben visible, es troba a 20 metres a l'Oest de l'avenc de la Gavarrera i uns pocs metres per sota.

Descoberta a partir de la informació facilitada per J.R. Segura mentre aquest realitzava la Guia Excursionista del Montsec d'Ares, membres del Grup Espeleològic de Lleida l'exploren el 6 d'abril del 2008.

topo 0: Esquerda del Camí de l'oró

foto 5: Esquerda del Camí de l'oró
foto 6: Esquerda del Camí de l'oró
foto 7: Esquerda del Camí de l'oró

1. Valles, Jordi de. (2009).”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell” Catàleg Espeleològic de Catalunya (Volum 2):170. Espeleo Club de Gràcia-Federació Catalana d'Espeleologia.
  • Fotografies facilitades per Josep Mª Molgó (GELL). Dades actualitzades el novembre de 2020.