Escletxa del Toll Blau

Important esquerdament a la zona dels Curullons (el Port)

Quasi a la punta d'un cingle i a l'esquerra, una obertura equipada amb una corda fixa ens permet baixar, amb molt de compte, al començament d'unes seccions equipades amb cable. Per la dreta el cable ens porta fins a una reunió equipada per rapelar cap a la base del cingle, cap avall uns graons de rea amb cable ens permeten baixar per l'escletxa, sembla que a la base del mateix ràpel, i per l'esquerra un altre cable s'endinsa cap a les profunditats de l'escletxa. Progressant com en una via ferrada es va baixant per aquesta darrera opció. A partir d'aquí ja cal il·luminació, només alguna petita escletxa de llum s'obre molts metres per sobre, i en alguns punts, la fissura s'endinsa cap al cor de la muntanya per sota.
No es disposa de topografia ni de dades espeleomètriques que ens permetin fixar un desnivell i recorregut total de la cavitat més que el que provisionalment fem constar.
  • Municipi: Roquetes
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Port, el
  • Última revisió: 2022-03-07 03:17:10

Des del Mas de Barberans prenem la T 3421 en direcció a la Sénia, després de 1'5km aproximadament prenem una pista senyalitzada a la dreta: 'La Vall'. La seguim 1,8 km, fins la confluència dels barrancs de la Vall i de les Carroveres, on prenem la pista de la dreta que creua el barranc, i remuntem la pista, deixant a la dreta l'entrador al Racó d'en Marc, fins a l'indicador que ens marca la bifurcació a l'esquerra per baixar fins a l'Àrea recreativa de la Vall. Una gran esplanada condicionada, on podem deixar el cotxe.
Just davant de la zona d'aparcaments, però mirant cap al SE veiem la pista que cal seguir, paral·lela al barranc de la Vall. Aviat es transforma en sender que ens deixa al costat d'un petit reg canalitzat, on brolla també la Font del Foix. Seguim el reg per la dreta fins arribar a la confluència dels barrancs de la Vall amb el que baixa dels Masets de Silvestre, on el reg fa un petit aqüeducte. Aquí el deixem i creuem per la dreta i perpendicularment el barranc de la Vall. A l'altre costat una fita de pedres ens marca el sender per remuntar la carena cap als Curullons. Els primers ressalts rocosos de la carena marquen l'inici de l'escletxa del Toll Blau. Una profunda fissura que s'obre en plena carena. Situats dalt del primer ressalt rocós ja veiem la gran fissura que s'obre als nostres peus, però per entrar cal resseguir uns metres la carena en direcció E, perquè bona part de l'escletxa s'obre sota terra, sense obertura a l'exterior.

Aquesta gran esquerda no surt recollida a cap catàleg ni llistat de les cavitats del Port. Sembla és coneguda des de fa relativament poc temps per excursionistes i escaladors, tot havent-se instal·lat una sèrie de cables, fixacions i graons clavats a la roca per tal de facilitar la progressió pel seu interior a manera de via ferrata.
També hi ha una altra ressenya a wikiloc realitzada per Joan Ramírez (CE Dinàmics, la Ràpita) que l'anomena: Avenc de l'Ombria del Toll Blau.

foto 0: Escletxa del Toll Blau
foto 6: Escletxa del Toll Blau
foto 7: Escletxa del Toll Blau
foto 8: Escletxa del Toll Blau

• Totes les dades i fotografies han estat extretes del blog: senderes.blogspot (de Pep Badia, la Ràpita). Apunt del 7-8-2021. Inclou ruta i track a Wikiloc.