Cova del Pla de Vaca

Petit túnel que travessa un cinglet sota el Pla de Vaca (Montagut i Oix)

Es tracta d'un conducte d'uns 10 metres de longitud amb una secció mitja d' 1,5 metres, amb dues boques, una situada en un extrem del Pla de Vaca i l'altra que dóna al cingle.
No es disposa de topografia, per la qual cosa les dimensions donades són aproximades.
  • Municipi: Montagut i Oix
  • Comarca: Garrotxa
  • Unitat: Alta Garrotxa
  • Última revisió: 2021-01-31 05:21:14

Des de Camprodon seguirem la carretera C-38 desviant-nos a la dreta per la carretera GIV-5223 en direcció a Beget. A l'alçada del quilòmetre 8,5 ens desviarem a l'esquerra per una pista en bastant bon estat que en uns 8 quilòmetres ens portarà fins Coll de Ferriol on trobem les Basses de Monars.
Es voreja la Bassa i es busca un indicador de camins que cal seguir direcció a Monars. A partir d'aquí el recorregut serà sempre de baixada per un sender emboscat, però net, entre parets naturals fins que arriba a un pla amb la casa enrunada del Corral de Mas Mitjà.
La drecera deixa la casa a l'esquerra i segueix baixant fins el Mas Mitjà, aquest habitat. Passat el Mas, el camí baixa cap a l'esquerra fins a l'ermita de Sant Sebastià de Monars que ara serveix de pallissa de Cal Bessó. El recorregut passa pel mig de Cal Bessó, també habitat, i Sant Sebastià de Monars i segueix endavant fins al Torrent de la Font de Monars que cal travessar per unes passeres de pedres i seguir cap a la dreta. Després del torrent, el camí es comença a enfilar imperceptiblement fins el Mas de l'Om, també habitat.
Aquests tres masos habitats només s'hi pot arribar caminant. Els seus masovers transporten els queviures amb cavalleries.
A partir del Mas de l'Om, el camí es comença a enfilar seriosament fins al Pla de Vaca on trobarem la cova.
Un altre camí alternatiu per accedir-hi és des del final de la pista de les basses de Monars, i seguir el camí que duu al Forat del Puig de les Bruixes, un cop arribats a la font del Puig de les Bruixes, seguirem en direcció a les Collades i el Coll de Sant Marc, uns 350 metres abans d'arribar a les Collades ens desviarem a la dreta en forta baixada a buscar el Collet de l'Estret, el Pujant Gros i farem cap al Pla de Vaca al final d'aquest està la cavitat. Aquest recorregut té un quilòmetre menys que l'anterior i també menys desnivell, per contra hi ha el tram que baixa fins el Collet de l'Estret on no hi ha camí senyalitzat.

La primera referència que coneixem d'aquesta petita cavitat és l'apareguda en una ressenya excursionista de membres del CE d'Olot l'any 1981.
Sembla ser bastant coneguda pels excursionistes.

foto 0: Cova del Pla de Vaca
foto 1: Cova del Pla de Vaca
foto 2: Cova del Pla de Vaca
foto 3: Cova del Pla de Vaca

1. Agustí, Kim (1981).- “Sant Marc pel pujant de la Soca i la Cova del Pla de la Vaca”. Circular del Centre Excursionista d'Olot (57)
  • Totes les dades i fotografies han estat extretes de Wikiloc: (Familia Senglana: Monars-Puig de les Bruixes-Comanegra, post del 21-12-2014) i (Perecast: Oix-Puig de Sant Marc-Oix, post del 25-04-2015).