Cova del Parrillo-serra

Cova de 75 m. de recorregut a la zona costanera del Perelló (Baix Ebre)

Mitjançant un petit ressalt es penetra en una galeria de sostre baix i lleugerament descendent, seguint amb aquesta tònica durant poc més de 20 metres, fins arribar a un ressalt on la galeria s'eixampla i el sostre s'enlaire una mica. D'aquest punt surten dues galeries, cap a la dreta segueix baixant i pocs metres més enllà resta taponada definitivament (cota – 10,7).
Des del punt anterior i vers l'esquerra, la galeria puja lleugerament durant uns 20 metres, fins arribar a un tram molt estret i restant curullada per una colada parietal. Pràcticament a l'inici d'aquesta galeria, surt, a la dreta, un petit conducte descendent de curt recorregut que és el punt de màxima profunditat de la cavitat (cota – 11,9).
Segons expliquen els seus primers exploradors, la cova podria ser la resta de les galeries inferiors meandriformes d'un avenc pretèrit desmantellat per l'erosió del relleu exterior.
No sabem si actualment encara es fa servir per llençar animals morts, com pogueren comprovar els membres de la SIE en l'exploració del 1983.
Cal fer notar que a la primera topografia (GES, 1954) se li atorga un recorregut de 110 metres, mentre que a la segona (SIE, 1983) queda reduït a 75 metres.
  • Municipi: Perelló, El
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Serres de Cardó i del Boix
  • Bio: Coleòpters: Pselaphidae: Tychobythinus muntani (Recollit per Lluís Muntan el 1954)
  • Última revisió: 2020-10-27 14:26:35

En els petits relleus costaners situats a l'E del Perelló. Des d'aquest poble cal anar a buscar l'anomenat camí de la Serra, a l'altra banda de la carretera N-340, passa per la deixalleria municipal i segueix cap a la granja de la Serra. Poc abans d'arribar, a la dreta, surt un camí que passa entremig d'unes casetes de camp i poc més endavant, a la dreta, hi ha un desviament que puja lleugerament cap a uns camps amb marges de pedra; per sota d'ells es troba la cavitat.

El juny del 1954 i, en el decurs d'una campanya a la Serra del Boix, membres del GES-CMB són informats de l'existència d'aquesta cavitat, tot explorant-la i topografiant-la.
No tenim més notícia d'ella fins que l'any 1983, membres de la SIE fan una revisió exhaustiva de totes les cavitats de la zona del Perelló, moltes de conegudes i d'altres d'inèdites.

topo 0: Cova del Parrillo-serra
topo 1: Cova del Parrillo-serra

foto 0: Cova del Parrillo-serra
foto 1: Cova del Parrillo-serra
foto 2: Cova del Parrillo-serra

1. Montoriol, J. Andrés, O. (1956).- “Estudio de la Cova del Parrillo – Serra”. Ciencia y Montaña (3º-4º trim). Club Muntanyenc Barcelonès.
  2. SIE (1984).- “Resultat de les exploracions realitzades a la zona del Perelló (Baix Ebre)”. EspeleoSie (27): 76-97. SIE del Centre Excursionista Àliga. Barcelona.
  • Coordenades i fotografies de “Lluisma”, extret de (wikiloc) post del 16-11-2016.