Cova del Iaio

Interessant i bonica cova al cingle de la Mola de Catí (el Port)

La cavitat, penjada a la cinglera de La Mola, és una surgència fòssil situada per sobre d'altres cavitats actives conegudes.
Per una boca arrodonida de 2 m de diàmetre s'accedeix als pocs metres a una gatera que es va haver de desobstruir. Té uns 8m de longitud i ens deixa a una sala on surten tres possibles continuacions. Dues d'elles, fòssils i que agafen direcció N i S, formen una circular, on es troben sales de volums més grans que acaben curtcircuitant per un tub de pressió a un pis superior.
La continuació més evident és per la Galeria Mascarell, de sostre baix, en direcció SO, que ens porta fins a una sala amb un enfonsament. A través del Pas de la Baldana, una gatera amb fang, serpentejant, de reduïdes dimensions i d'uns 5m de longitud, accedim a una gran sala molt decorada, la Sala Fresca.
Seguint la mateixa direcció i superant diferents estretors trobem un petit meandre que connecta amb la Sala de les Estalagmites, una sala plena de formacions en forma de llapis, molt boniques i a la vegada molt fràgils. Cal prestar especial atenció i progressar per una gatera per la part inferior, per tal de no fer malbé la formació, un dels motius pels quals tota la cavitat està abalisada.
Després d’aquesta bonica sala, continuem per una petita finestra penjada a 2m entre blocs i arribem a la Sala de la Colada, que com el seu nom indica una gran colada decora una de les seves parets i part del terra. Un petit forat rodó ens porta a les dues últimes sales, lloc on s'estan duent a terme els treballs d'exploració de la Sala del Dia Sense Llum.
Actualment el recorregut és de 169 m i el desnivell de 15 m (- 1,20; + 13,80)
Els treballs de desobstrucció i exploració continuen a càrrec de l'Espeleo Club Tortosa.
  • Municipi: Roquetes
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Port, el
  • Última revisió: 2020-10-07 16:34:38

La cavitat se situa sota la cinglera de la Mola de Catí.
Per accedir s'ha d'agafar la pista que puja a la Mola des de la zona del Mascar (recomanable 4×4). Un cop dalt, la pista fa una S i després continua recta fins arribar a un clar de vegetació, que és on es deixa el vehicle, poc abans d'arribar al desviament de Cova Cambra.
Continuem a peu direcció S per una pista poc marcada fins trobar algunes fites que marquen la baixada per la cinglera. Després de passar un petit pont de roca continuem a l'esquerra, direcció Caro, superant un ressalt de 6m amb ajuda de la vegetació. Seguint la sendera en direcció al cingle en pocs metres trobem l'entrada de la cavitat.

El 9 de març de 2019 membres de l'Espeleo Club Tortosa, mentre feien activitat a l'Avenc de la Barcina i gràcies a uns prismàtics, van localitzar un forat al cingle de la Mola de Catí.
Trobada a peu gràcies als prismàtics i a la comunicació amb telèfons mòbils, es va comprovar que la cavitat tenia continuació.
En diverses entrades membres del ECT i la UEC Tortosa van explorar la cavitat, després de forçar diverses estretors, van trobar sales de volums considerables i un recorregut prou digne.
El mes d'abril del mateix 2019, Vicente Barraquet va realitzar la topografia de tota la cavitat coneguda.

topo 0: Cova del Iaio

foto 10: Cova del Iaio
foto 11: Cova del Iaio
foto 12: Cova del Iaio

• Dades, topografia i fotografies facilitades per Vicente Barraquet.
  • Altres dades i fotografies extretes del blog de l'Espeleo Club Tortosa: espeleoclubtortosa.blogspot Apunts de març i abril 2019