Cova de les Tres Creus

Petita cova en travertins a les Escaules.

Es tracta d'una cova amb una ocupació del paleolític mig i l'edat mitjana. És una cavitat de 6 metres de longitud que presenta dos orificis d'entrada en angle recte. En una de les entrades hi ha tres creus gravades. L'altra entrada de la cova va ser tallada a la roca i conserva els encaixos fets pel tancament d'aquesta obertura
  • Municipi: Boadella i les Escaules
  • Comarca: Alt Empordà
  • Unitat: Empordà, l'
  • Litologia: Travertins
  • Última revisió: 2017-03-30 12:30:57

A la carretera GIV-5041, passat el quilòmetre 4 en direcció a Boadella, ens desviarem a l'esquerra cap el nucli de les Escaules, després de recórrer un centenar de metres, a l'esquerra trobarem un camí on al cap de pocs metres hi ha una caseta d'un transformador elèctric abandonada, seguirem el camí que de seguida acaba en uns horts, travessarem el camp en direcció a la cinglera on a la banda esquerra trobarem un corriol que s'enfila cap una feixa superior on es troba la cavitat.

Fou localitzada per Enric Jiménez i Narcís Sitjes, el mes de juny de l'any 1978, juntament amb d'altres cavitats de la zona. Més tard, amb membres de l'Associació Arqueològica de Girona es va fer una intervenció arqueològica que permeté documentar nivells arqueològics sota una capa estalagmítica d'entre 20 i 40 cm. Entre els materials exhumats destaca un discoide bifaç sobre un còdol de pissarra, alguns esclats de quars i un burí de grans dimensions. Les evidències aportades per l'excavació permeten deduir que es tracta d'un lloc d'ocupació durant el paleolític mig, sense que es pugui determinar si es tracta d'un espai d'hàbitat o una estació de treball. Tot i que per paral·lels i per la distribució de l'espai intern fan suposar que es tracti de la primera possibilitat. Segons Joan Badia hi hagué un ús eremític d'aquesta cova en època medieval.

topo 0: Cova de les Tres Creus

foto 0: Cova de les Tres Creus
foto 1: Cova de les Tres Creus
foto 2: Cova de les Tres Creus
foto 3: Cova de les Tres Creus
foto 4: Cova de les Tres Creus

1. Jimenez Carbonell, Enric.(1980).-Butlletí de l'Associació Arqueològica de Girona.
  2. Verdaguer i Lloveras, Esteve.(1981).-Revista Presència.