Cova de les Calobres

Petita cova d'interès arqueològic, el Perelló.

La cova orientada a l'E, forma una cavitat de 5 metres de recorregut, amb la boca arrodonida de 3,5 metres tant d'amplada com d'alçada , amb un gran bloc de roca davant l'entrada. A l'exterior, en la perllongació de la paret lateral dreta de la cova que forma una cinglera, prop de l'entrada i a uns 3 metres d'alçada sobre el sòl, hi ha una faixa horitzontal de signes pintats en un to roig molt viu, encara que molt poc visibles pel fet d'estar recobertes d'una formació estalagmítica.
  • Municipi: Perelló, El
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Serres de Cardó i del Boix
  • Última revisió: 2020-05-07 11:46:57

Des del Perelló per la carretera TV-3022 en direcció a Rasquera, a l'alçada del quilòmetre 3,860 hi ha un gran replà al costat esquerre on es pot sortir de la carretera i, agafar la pista de terra que segueix en direcció contraria a la que veníem. Als 240 metres trobem una cruïlla, seguirem pel camí del mig durant 80 metres on trobem una nova cruïlla que seguirem a l'esquerra i, 75 metres més endavant ens desviarem a la dreta, seguirem aquesta pista durant 1 quilòmetre, fins arribar a una cruïlla on aparquem, si es disposa de vehicle 4×4 es pot continuar uns 225 metres pel camí de l'esquerra, que està en mal estat, en aquest punt trobem una corba tancada a l'esquerra, seguirem encara uns 90 metres en direcció a la cua del pantà, la cova és troba a pocs metres en el marge dret hidrogràfic del barranc de les Calobres.

Coneguda d'antic, la única referència gràfica coneguda de les pintures fou realitzada per P. Bosch i J. Colominas.
S.Vilaseca, l'any 1973, va ser el primer que va posar en dubte la conservació de les pintures.
El informe realitzat per Ana Alonso l'any 1988 confirma la desaparició de les pintures.

topo 0: Cova de les Calobres

foto 0: Cova de les Calobres
foto 1: Cova de les Calobres
foto 2: Cova de les Calobres

1. Bosch Gimpera, P.; Colominas, J.M. (1931).-”Pintures i gravats rupestres”. Arqueologia I, Història de l'art, Annuari IEC VII (1921-1926):1-26. Barcelona.
  2. Viñas, R.; Sarrià, E.; Alonso, A. (1983).-La Pintura Rupestre en Catalunya pp:1-71. Ed Altair, Barcelona.
  • Dades i fotografies de corryspain extretes de (wikiloc.com) post del dia 08-02-2012.
  • Dades i fotografies de Joan Ramirez extretes de (wikiloc.com) post del dia 18-04-2015.