Cova de la Balma

Petita cova de 27 m. de recorregut a la riera de Begues (Olesa de Bonesvalls)

Es tracta d'una balma de 15 metres d'amplada i una alçada màxima de 5 metres. La banda N té escassa fondària, mentre que al S arriba als 6 metres. Aproximadament al centre de la balma hi ha una estreta obertura que dóna pas a una saleta fosca de 3 x 4 metres i sostre baix (1 metre de mitjana), on es veu la llum procedent d'una entrada molt baixa i impracticable situada a uns 2 metres a la dreta de l'obertura per on hem passat. La saleta es perllonga uns 2 metres cap a l'interior, però molt baixa de sostre.
  • Municipi: Olesa de Bonesvalls
  • Comarca: Alt Penedès
  • Unitat: Garraf, el
  • Última revisió: 2015-05-30 11:47:02

Anant per la carretera BV-2411 de Begues a Olesa de Bonesvalls, deixarem el cotxe al km 17,650, tot just abans de creuar el pont de l'Escalat, a l'inici d'una pista. Anirem a la carretera i baixarem a la riera de Begues per l'altre costat de la carretera. Un cop a la llera seguirem uns 10 o 15 metres direcció mar i veurem a la nostra esquerra un cingle de parets molt fosques. La cavitat es troba a la base del cingle.

D'aquesta cavitat es coneixia la seva situació per l'Inventari del Patrimoni Arqueològic de Catalunya i també per estar situada al mapa de l'ICC. No obstant, als autors de la fitxa els han calgut dues sortides per a localitzar-la, ja que les coordenades de l'Inventari són errònies, a l'igual que la seva situació al mapa.
No sabem d'on surt aquest poc encertat nom de: Cova de la Balma i que algú ha intentat reconvertir en Cova de la Palma, tot esborrant part de la B.
Malgrat tot, gairebé segur que es tracta de la cova que van explorar cap a l'any 1976 membres de l'efímer grup d'aficionats d'Olesa de Bonesvalls afiliats al GES – CMB i que van batejar com a Cova dels Mosquits

topo 0: Cova de la Balma

foto 0: Cova de la Balma
foto 1: Cova de la Balma

• Totes les dades han estat extretes del blog: cavitatsdecatalunya.blogspot (de Jordi de Valles), apunt del 13 novembre del 2013. Dades: J. de Valles; J. Ferreres (EC Gràcia) i J. Cuenca (GE Badalona).