Cova de l'Il.luminat

Petita cova de 25 metres de recorregut al municipi de Camarasa.

Es tracta d'una antiga surgència fossilitzada. La cavitat té una galeria que als dos metres se divideix, la del davant és un tub de pressió que al cap de 6 metres se fa impenetrable. A la dreta la galeria segueix amb unes dimensions més grans, per continuar cap a l'esquerra a un nivell superior de la galeria anterior fins a fer-se impenetrable. En aquesta mateixa galeria, trobem dos pouets, el primer dóna a una galeria inferior que surt a l'exterior. L'altre accedeix a una gatera que als dos metres queda tancada.
  • Municipi: Camarasa
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Serres marginals - Oest

La cavitat se troba a la base del cingle superior de la serra del Mont-Roig, en el mateix pla d'estratificació en que esta situada la cova del Tabac. Per accedir-hi cal seguir el camí que des de l'embassament de Camarasa puja fins a la cova del Tabac, en arribar el camí al punt en que cal superar un petit ressalt per poder continuar cap a la cova del Tabac i on ja se divisa la boca d'aquesta cova, caldrà seguir endavant pel viarany el qual va seguint bastant planer amb petites oscil·lacions de desnivell, al cap d'uns centenars de metres veurem una enorme diàclasi a la paret del Mont-Roig, aquesta comença a la part superior del massís i baixa fins a la base del cingle superior. En aquest punt se troba la cova de l'Il·luminat, molt amagada per la vegetació

Aquesta cova va estar localitzada el 1971 per en Ramon Rubinat mentre feia una excursió per la zona amb membres del GEFOMA, setmanes més tard aquests varen tornar per fer l'exploració.

topo 0: Cova de l'Il.luminat

Rubinat,F.(1978).- “Cova de l'Il·luminat ” GOURS (5):15-19. GEFOMA. Barcelona.