Cigalèra Deth Malh Blanc

Avenc de 35 m. de fondària a la Vall d'Aran

Constituïda per un únic pou amb algun replà i amb una boca de considerables dimensions (8 x 4 m.). A 4 metres del llavi inferior hi ha un replà inclinat on acostuma a haver neu i glaç, però a partir de la cota – 15 apareix una gran quantitat de neu i glaç que únicament deixa pas pel costat d'una de les parets del pou i arriba a ocupar tot el seu diàmetre a partir de la cota – 25. L'estiu del 1985 restà obert un pas entre la neu i la paret que en aquella ocasió va permetre arribar fins a 35 metres de profunditat.
  • Municipi: Vielha e Mijaran
  • Comarca: Val d'Aran
  • Unitat: Val d'Aran
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Última revisió: 2020-05-28 19:19:31

Des del poble de Betren, entre Vielha i Escunhau, surt una pista que puja fins a la antiga estació d'esquí Era Tüca. Cal seguir-la fins a la zona anomenada d'Es Cabanes, on hi ha una font, alguna cabana i la resta de dos telesquís. D'aquí cal remuntar un prat en fort pendent i en direcció S, cap al coll de Malh Blanc. Superats els primers 300 metres s'arriba a una zona de clotades herboses (Clòts de Betren) on es troba l'avenc, a uns 200 metres i sota un escarpat (el 1985 estava al costat d'un petit i solitari avet).

L'avenc fou localitzat per membres de la SIRE – UEC Sants durant una travessa d'esquí a principis de l'any 1980, no hi tornaren però, fins l'estiu de 1982, quan van poder baixar fins a 25 metres de fondària, tot observant un petit pas entre la neu que baixava uns 5 metres més.
Ells mateixos, aleshores ja com a membres de la SIE – CEA, van tornar l'estiu de 1985 i van poder baixar 10 metres més (cota – 35), on sembla no presentar cap possibilitat de continuació.

topo 0: Cigalèra Deth Malh Blanc

foto 0: Cigalèra Deth Malh Blanc
foto 1: Cigalèra Deth Malh Blanc

1. Guarro, J. (1986).- “Cigalera del Mall Blanc (Escunyau – Vall d'Aran)”. Excursionisme (133): 22-23. Unió Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  2. Guarro, J. (1986).- “Exploracions a la Val d'Aran”. EspeleoSie (28): 12-18. SIE del CE Àliga. Barcelona.
  • Fitxa actualitzada maig 2020, coordenades i fotografies facilitades per Josep Guarro de l'exploració realitzada per la SIRE-Sants el 1982. Participants J.M. Latorre i J. Guarro.