Canya de l'óssa

Cova de 34 metres de recorregut al riu Rialb (Coll de Nargó).

La cavitat comença amb una amplada de 4 x 1'5 metres d'alçada, i segueix horitzontal fins que al cap de 12 metres es fa més ampla i alta. A la part més ampla hi ha una xemeneia que puja un parell de metres i queda col·lapsada. Al fons de la cavitat també hi ha una altra xemeneia que puja uns 5 metres sense portar enlloc.
  • Municipi: Coll de Nargó
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Baronia de Rialb, la
  • Litologia: Margues
  • Última revisió: 2017-06-19 07:31:49

Tot just passar el quilòmetre 12 de la carretera L-511 entre Isona i Coll de Nargó, en el coll de Faidella, agafarem la pista en direcció al nucli de La Rua; després d'un quilòmetre de seguir-la, s'ha d'agafar la pista de l'esquerra on caldrà fer maniobra ja que es tracta d'una corba molt tancada. Després d'uns altres 2'5 quilòmetres i amb un fort pendent, arribarem a can Miquel de la Borda, on caldrà deixar el vehicle de forma que no molesti. Se surt caminant des de la casa seguint pista avall fins arribar al riu Rialb, que el creuarem per un pont de fusta, això ens comportarà uns 7 minuts de camí. Deixem la pista i pel marge esquerre del riu surt un sender, primer ben marcat, i més endavant va desapareixent fins arribar a un prat bastant gran que anirem baixant fins arribar al seu extrem per la part de baix en direcció al riu, aquest tram es fa en 6'. Seguirem pel sender mig traçat fins arribar a l'aiguabarreig amb el barranc que baixa per l'esquerra, uns altres 6'. Creuarem aquest darrer barranc i continuarem pujant fins a trobar unes terrasses; tot seguit s'ha d'intentar arribar a un petit sender que a vegades tant sols s'imagina, fins a creuar el següent barranc, en aquest tram invertirem 15'. Continuem caminant més o menys pla pel damunt del riu fins a trobar el tercer barranc, haurem de baixar per creuar-lo, aquest tram ens costarà 20', (abans de fer la baixada, a l'altra banda del barranc es veu una pista, aquesta és una pista forestal que surt de la carretera a Gabarra, a la collada del Calçó on hi ha la cabana del Pegater, i amb moltes derivacions). Després de creuar el tercer barranc pujarem una mica on es veu un cingle d'uns 10 metres d'alçada per uns 50 metres de longitud. Després d'haver passat aquest cingle per la part de baix i en direcció cap a dalt, es troba la cova, aquest darrer tram el farem en 6', totalitzant 1 hora de camí.Coordenades molt aproximades.

La primera referencia que tenim d'aquesta cavitat es aportada pel GELL, els quals l'exploren l'any 2004. A l'entrada de la cova hi ha com una paret de pedra, es diu que es feia servir d'amagatall durant la guerra civil espanyola.

topo 0: Canya de l'óssa

1. Satorra, Antonio; Pérez, Lluís.(2006).- “Riu Rialb (Alt Urgell)”. Grallera (6):85-89. GELL – CE Lleida.