Bora Gran d'en Carreres

Interessant jaciment paleolític situat a l'interior d'aquesta balma.

La cova és oberta als conglomerats del quaternari antic a Serinyà. La cavitat tenia 16 metres d'amplada per 10 de fons i 3 metres d'alçada quan encara guardava la major part de les terres, actualment amida força més, a l'interior i a la part superior de la balma s'han equipat diverses vies d'escalada.
  • Municipi: Serinyà
  • Comarca: Pla de l'Estany
  • Unitat: Travertins de Banyoles
  • Granunitat: Serralada Transversal
  • Última revisió: 2015-03-15 13:31:40

Situats a Serinyà, en dirigirem al final del carrer Nostra Senyora del Mont, on a la part dreta hi ha un taller de reparació de vehicles. Des del final del carrer seguirem per un corriol que segueix la mateixa direcció del carrer; de seguida trobarem un camí perpendicular al corriol, el travessarem i seguirem baixant, el corriol gira cap a l'esquerra i es bifurca, seguirem pel de l'esquerra que en una curta pujada ens durà fins la Bora Gran d'en Carreres.

Descobert l'any 1866 per Josep Catà. Ja el 1871 Pere Alsius hi emprenia excavacions. L'any 1881 Edouard Harlé hi fa unes curtes excavacions. El 1907 Josep Bosoms foradant una capa estalagmítica que havia deixat Pere Alsius inicia els seus treballs al jaciment. El 1930 el Dr. Josep Mª Corominas va a començar a garbellar les mateixes terres deixades pels primers excavadors, però amb malla fina, recollint més de 17.000 sílex microlítics.
Les darreres excavacions foren fetes els anys 1943-44 dirigides pels Drs. Pericot i Maluquer.

topo 0: Bora Gran d'en Carreres

foto 0: Bora Gran d'en Carreres
foto 1: Bora Gran d'en Carreres

1. Borràs, J;Miñarro, JM; Talavera, F.(1982).-”el Baix Empordà, el Gironès, la Selva,l'Osona, el Vallès oriental i el Maresme.” Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.6):84-85. Ed Políglota. Barcelona.
  2. Canal i Roquet, Josep; Soler i Masferrer, Narcís.(1976).-El Paleolític a les Comarques Gironines.