Bòfia de les Esglevades

Avenc de 36 m. de fondària a la serra de Busa

Boca de 2 per 1,2 metres que dóna pas a un únic pou de 35 metres de desnivell amb un eixamplament al costat N. A 7 metres del fons, al costat SE, es troba un pouet lateral que baixa fins a – 36,5 metres, on també s'arriba seguint per la base del pou principal.
  • Municipi: Navès

Poc després de passar el Km. 19 de la carretera de Berga a Sant Llorenç de Morunys (LV 4241a) es troba el pont de Can Espingard. A la dreta hi ha el trencall que porta a Llinars i just passat el pont, a l'esquerra, hi ha una pista que porta a Can Valielles de Busa. Des d'aquí cal seguir el torrent de la Rasa de Valielles i remuntar fins a la carena que es veu al sud (potser des de Vilamala l'accés pot ser més fàcil). Un cop a la carena cal anar a la cota 1245 (Pedra Blanca) i seguir per la carena en direcció NE. A uns 200 metres hi ha un collet amb un roure (dades del 1978) ben visible des de Can Valielles. Pocs metres per sota d'ell, al vessant de la Canal de Sant Pere de Grau d'Escales, es troba la boca de l'avenc.

Cap a l'any 1968, un equip de l'efímer SIRE de la UEC de Sant Boi de Llobregat, assabentats per uns coneguts amb família a Can Valielles de Busa, van explorar per primera vegada la cavitat, tot assignant-li 40 metres de fondària i batejant-la com Avenc del Roure. L'any 1972 un membre de la SIE-CEA va intentar localitzar-lo sense aconseguir-ho i no va ser fins el 8 d'octubre del 1978, un grup de la mateixa SIE i l'Oleguer Escolà (ERE) el van retrobar. En el decurs de la visita es va poder esbrinar la denominació que té l'avenc a la contrada.

topo 0: Bòfia de les Esglevades

SIE (1978).- “Nota sobre dues cavitats localitzades al límit del Solsonès i el Berguedà” EspeleoSie (22): 41-46. SIE – CE Àliga. Barcelona.