Avenc Hostench

Avenc de 26 metres de fondària a Torroella de Montgrí.

Un primer pou de 3,50 metres de desnivell, connecta amb una galeria descendent de 7 metres de longitud i a la que segueix una altra més curta i menys inclinada; tot seguit s'estabilitza el descens i es penetra en una zona creuada per altres galeries a diferents nivells, creant un circuit tancat prou complex. Continuant per la galeria principal, es succeeixen tres petits pous de 3,50 i 4,50 metres respectivament; en el fons de l'últim s'assoleix la cota de màxima fondària. La cavitat continua per una estreta gatonera, plena de fang i d'aspecte sifonant i seguidament pren un notable ascens fins arribar a la cota -18 on acaba la cavitat. En aquest sector final es desenvolupen unes petites galeries laterals i una sala final en el nivell superior.
  • Municipi: Torroella de Montgrí
  • Comarca: Baix Empordà
  • Unitat: Montgrí, el
  • Última revisió: 2014-02-05 08:37:21

Per accedir a la cavitat hi han dues alternatives, una és des de la carretera C-31 entre Verges i Torroella de Montgrí, ens desviarem en direcció a Bellcaire d'Empordà, tot just passar-lo, a l'alçada del quilòmetre 3,500 ens desviarem a la dreta en direcció a Sobrestany i la Torre Ferrana, passada aquesta darrera casa, seguirem la pista fins passar una sèrie de revolts, veurem un dipòsit d'aigua a la dreta i una mica més endavant un espai ample per aparcar a la dreta del camí (mirador del Roc Ferran), 300 metres més endavant, a l'esquerra veurem les restes d'una cabana de pedra situada a un centenar de metres de la pista, la cavitat es troba a uns 9 metres de la cabana.
L'altre accés s'inicia des del Càmping de l'Estartit, cal seguir el camí de la Torre Ponça, un cop passada aquesta, 500 metres més endavant trobem una cruïlla, seguirem per la pista de l'esquerra, al cap de 1900 metres trobarem una nova cruïlla, seguirem per l'esquerra durant 2 quilòmetres, en aquest punt i a la dreta de la pista, veurem les restes de la cabana comentada anteriorment al costat de la qual es troba la cavitat.

Descobert l'any 1968 per dos familiars del conegut industrial gironí Torras Hostench, d'aquí li ve el nom.
El 3 de desembre de 1972 és explorat i topografiat pel Centre Excursionista Empordanès de Figueres.
El 1978 La SIRE-UEC de Sants l'explora i topografia de nou.
El 1986 mentre es realitzaven tasques de repoblació forestal amb una màquina subsoladora, van moure les roques que formaven la boca i la cavitat va quedar tapada amb les mateixes roques.
Entre el maig i juny del 2008, membres de la SIE-CEA desobstrueixen la cavitat, posant un palet de fusta a la boca per evitar caigudes.

topo 0: Avenc Hostench
topo 1: Avenc Hostench

foto 0: Avenc Hostench
foto 1: Avenc Hostench
foto 2: Avenc Hostench
foto 3: Avenc Hostench
foto 4: Avenc Hostench

1. Borrás, J.;Miñarro, JM.;Talavera, F.(1981).-”el baix empordà, el gironès, la selva, l'osona, el vallès oriental i el maresme “. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol. 6):1-292. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. SIRE (1978).-”Estartit (Girona) notas sobre el Pla del Vent”. Boletín Infor. SIRE (3-4):35-63. SIRE-UEC-Sants.
  • Torró Cabratosa, Joan(1988).-”Coves, Caus i Pous del massís del Montgrí”.
  • Topografia inèdita Sebastià Delclós, Centre Excursionista Empordanès de Figueres.
  • Fotos extretes de www.espeleobloc.com.es (post del dia 11 de junt de 2008).