Avenc dels Arqueòlegs

Avenc de 46 metres de fondària a Vallirana.

En una petita depressió situada en un lateral de l'avenc Gran de les Alzines, hi trobem la petita boca de 0'87X0'47 metres. Un pou de 3'50 metres ens porta a una saleta en rampa, on per accedir al següent pou de -35 metres cal superar una estreta gatera de 0'50X0'55 metres, on bufa un lleuger corrent d'aire. El pou té un diàmetre mitjà que no arriba al metre, pel que la davallada presenta força dificultat, sobretot amb els sortints esmolats de les parets. A -15 i -30 metres, trobem dos nínxols sense continuïtat. A la base del pou aquest s'eixampla una mica i en un lateral una estreta fissura descendent ens porta a una saleta on trobem el punt de màxima fondària a -46 metres, on la única possibilitat de continuació és una petita gatera bufadora pendent de desobstrucció.
  • Municipi: Vallirana

Per la carretera que de Begues puja a la planta elèctrica “Punt Sud” situada al Pla de Basses Roses, un cop som a l'alçada del Pla del Cirerer hi surt un camí a la dreta que va cap el Pla d'Ardenya, en el punt on el camí passa per sota i a tocar d'una torre elèctrica ja en el Pla de Sot d'Óssos, haurem d'agafar un sender a l'esquerra que en pocs metres ens durà a una gran dolina en el bell mig de la qual es troba l'avenc Gran de les Alzines, al començament de la dolina trobem l'avenc Petit de les Alzines a la dreta del sender, des d'aquest seguirem un corriol en direcció NE i als 15 metres trobarem l'enfonsament on es troba l'avenc dels Arqueòlegs.

Cavitat oberta arran de la desobstrucció realitzada per Montserrat Sanz i Joan Daura, que la van batejar amb el nom d'avenc dels Arqueòlegs, suposem que entre els anys 2004-2005. La primera exploració la portà a terme el mateix Joan en solitari. El 16 de març del 2006 Brauli Torres i Enric Porcel (GEB) instal·len la cavitat i realitzen la topografia.

topo 0: Avenc dels Arqueòlegs

foto 0: Avenc dels Arqueòlegs
foto 1: Avenc dels Arqueòlegs
foto 2: Avenc dels Arqueòlegs
foto 3: Avenc dels Arqueòlegs
foto 4: Avenc dels Arqueòlegs

1. Porcel i Caro,Enric. (2008).- “Els avencs de les Alzines, dels Arqueòlegs, dels Llambrics, de l'Emili Sabaté i Petit Pasant” Cavernas (27): 40-51. GE de Badalona.
  • Fotos extretes de l'Espeleo Blog de la SIS. Post del divendres 4 de març del 2011.