Avenc del Pla de les Basses

Petit avenc de 6 m. de fondària al Garraf (Olesa de Bonesvalls).

En el fons d'una 'uvala' s'obre la boca ( 2 per 1 metre) de l'avenc que dóna accés a un pou de 4 metres. La seva base és una curta rampa cap al SO, on queda taponat per materials clàstics.
A la banda oriental de la planta i davant la base del pou d'entrada es troba una altra concavitat inferior i a la que s'arriba per un ressalt de gairebé 2 metres i on s'assoleix el punt de màxima fondària.
  • Municipi: Olesa de Bonesvalls
  • Comarca: Alt Penedès
  • Unitat: Garraf, el
  • Última revisió: 2022-12-23 14:20:02

La pista que puja al puig de la Mola des de la carretera d’Olesa a Begues va seguint una carena fins al puig de la Bomba ( o de l'Escampador). Abans d’arribar a l’alçada del corral de l’Escampador, avui reduït a una pila de pedres, passa per sota de dues línies d’alta tensió. Passada la segona, la pista fa un repetjó i ve un tram llarg (uns 300 m) quasi pla. Al començament d’aquest tram pla arriba per la dreta un camí carreter, és el que va al corral de can Jaume. Passat aquest camí i després de 175 passes deixem a l’esquerra el camí (poc marcat) que anava al corral abans esmentat. Seguim 30 passes més i es veu a l’esquerra de la pista un clot artificial d’on han tret terra. Seguim 60 metres més i hem de trobar un petit pedró (fet per nosaltres) a l’esquerra. Està un xic amagat. D’aquest pedró anar perpendicular a la pista (direcció aproximada Est) uns 20 metres fins arribar a l’avenc. És molt difícil de trobar doncs el terreny està cobert per alts garrics, llentiscles i molts pins d’uns 3 m. d’alçada. (Lluís Muntan)

El març del 1957, Lluís Muntan amb les indicacions de gent d'Olesa, localitza un avenc que bateja com Avenc del Puig Escampador, però a l'anar ell sol no baixa.
Al cap d'un any o dos, membres de la SES – CE Puigmal (Barcelona) localitzen i exploren un avenc vora el Puig Escampador i el bategen amb el mateix nom i ja per sempre es coneix així. Quan Joan Borràs (1974) fa el catàleg de Garraf fa la ressenya de les dues cavitats i, el que s'havia trobat l'any 1957, passa a denominar-se Avenc del Pla de les Basses.

topo 0: Avenc del Pla de les Basses

foto 0: Avenc del Pla de les Basses
foto 1: Avenc del Pla de les Basses
foto 2: Avenc del Pla de les Basses
foto 3: Avenc del Pla de les Basses

1. Borràs, J. (1974).- Catálogo espeleológico del macizo de Garraf. Vol. III . 207 pp. Barcelona.
  • Coordenades, foto boca i altres dades facilitades per Lluís Muntan (GES-CMB).