Avenc del Pèndol

Avenc de 31 m. de fondària a la Mola de Catí (el Port)

En el fons d'una àmplia dolina s'obre la boca de la cavitat, d'uns 80 centímetres de diàmetre i tot donant accés a un pou de 22 metres de profunditat. En el seu fons es troba una sala de 10 x 4 metres i a la banda NO es localitza la boca d'un pou que porta a les galeries inferiors.
També a la banda NO de la sala i una mica més amunt, a l'esquerra del pou, per una finestra que dóna a un ressalt de 5 metres s'arriba a una sala i, per una petita galeria descendent arribem a la base del pou esmentat abans. Des d'aquest punt podem seguir per una galeria de 14 metres de llarg fins trobar un petit ressalt amb una cúpula a la seva esquerra i sense possible continuació, per després, i mitjançant una pronunciada rampa, donar accés al darrer pou de la cavitat, ple de blocs i en el fons del qual s'arriba al punt de màxima fondària (cota – 31).
  • Municipi: Tortosa
  • Comarca: Baix Ebre
  • Unitat: Port, el
  • Última revisió: 2017-08-12 06:27:14

Des de Cova Cambra surt un camí ben marcat que, en direcció SO, recorre tot el marge meridional de la Mola de Catí. Aquest camí és prou planer i cal seguir-lo per espai de poc més de 1000 metres, a la seva dreta i uns 50 metres més enllà, enmig del bosc, es troba l'avenc.

Aquesta cavitat va ser descoberta i explorada per membres de l'ERE – CEC cap a 1972.
Com la resta de cavitats descobertes i explorades per l'ERE en aquella època, va restar inèdita fins que pocs anys més tard, durant les campanyes de la SIE – CEA es va tornar a localitzar i topografiar.

topo 0: Avenc del Pèndol

foto 8: Avenc del Pèndol
foto 9: Avenc del Pèndol
foto 10: Avenc del Pèndol

1. SIE (1978).- “Contribució al coneixement espeleològic dels Ports del Caro (Baix Ebre) (IV): La Mola de Catí i el Mont Caro”. EspeleoSie (21): 27-70. SIE-CE Àliga. Barcelona.
  • Fotografia boca facilitada per l'Espeleo Club Tortosa.
  • Coordenades i fotografies facilitades per Montse Roca i Juli Serrano. Fitxa actualitzada a 12-08-2017. Dades extretes del blog Espeleobloc (www.espeleobloc.com.es) post del dia 12-07-2017.