Espeleo World

Avenc de Can Rial

Avenc de 16 metres de fondària al Pla de Busa (Navès).

La boca, de 3,50x1 metre, dóna pas a un pou de 7,50 metres de fondària, al SO una petita sala de 3x4 metres i sostre de 2 metres d'alçada, vers el NE, la base forma un fort pendent, tot acabant sobre una nova vertical de 7 metres formada per una llarga i estreta esquerda de direcció SO-NE.
Entre les seves parets hi ha pedres encastades que dificulten la seva exploració.

• Municipi: Navès
  • Última revisió: 2013-11-17 15:12:17

A la carretera C-26 entre Navès i Solsona, poc abans del quilòmetre 114 i a l'alçada de cal Pi Gros, ens desviarem a la dreta pel camí de Busa, aquest puja fins el coll d'Arques. Aparcarem el cotxe en el lloc més adient i continuarem a peu per la mateixa carretera uns 200m més, passant pel costat de l’ermita de Sant Jaume.
Per l’esquerra, sense senyalitzar, trobarem un corriol que ens passarà pràcticament desapercebut, però que s’intueix. El seguirem pel mig del bosc i anirà pujant progressivament, més o menys per la carena, a cada banda, fins a trobar un camí forestal que baixa en direcció N, per l’obaga de la Guàrdia .
A pocs metres, per la dreta, veurem unes fites de pedra que ens indicaran el corriol que haurem de seguir. Trobarem una gran paret de pedra seca, de més de dos metres d’alçada. Són les restes d’una defensa d’aquest pas cap al Pla de Busa. Continuarem per sobre la paret i el camí, poc a poc, va guanyant alçada. En arribar en una petita clariana, en terreny rocós, el corriol sembla que desapareix i, en lloc de grimpar, el camí gira sobtadament i puja en ziga-zaga. Molta atenció, que passarem pel costat d’una gran esquerda tapada i després de la següent corba, per l’esquerda, veurem la boca de l’avenc de Rial, al peu del camí. Al mig hi ha un tros de tronc d’arbre encastat.
Coordenades aproximades sense gaire precisió.

Explorat per Mª Dolors i Martí Romero (ERE-CEC), el 4 de juliol de 1968.

Topos

topo Avenc de Can Rial

Media

Biblio

1. Borràs, J.; Miñarro, JM.; Talavera, F. (1980).-”l'Urgel, el Solsonès, la Segarra i el Berguedà”. Catàleg espeleològic de Catalunya. (Vol. 5): 1-234. Políglota. Barcelona.
  2. Codina, Salvador.(2009).-”Avenc de cal Rial” Corriol (152):10-11. Centre Excursionista del Solsonès.
  3. Romero, Martí.(1968).-”Avenc de Can Rial”. Espeleòleg (6):182-183. ERE – CE Catalunya. Barcelona.