Avenc de Can Rial

Avenc de 16 m de fondària a la Serra de Busa (Navès)

La boca, oberta en conglomerat, te unes dimensions de 1,7 x 0,7 m i dóna pas a un pou de 7 m que aterra damunt d’un petit con d'enderrocs. Anant cap al sud, ben aviat arribem a una saleta de gairebé 3 x 3 m on podem observar la roca de conglomerat força descomposta.
Cap el nord continua la cavitat en fort pendent, seguint una diàclasi que es va estrenyent progressivament. En ella es forma una nova vertical per una esquerda estreta i amb blocs falcats que ens situa a la màxima fondària, -16 m.
Just per sota de la boca hi ha una esquerda oberta d'uns 5 m de llargada per 2 m de fondària (“l'esquerda inferior”) que porta una direcció paral·lela a la de la cavitat.

• Municipi: Navès
  • Última revisió: 2022-08-19 07:09:35

Si partim del poble de Navès, seguirem la carretera direcció Solsona cosa de 3 km, punt on surt per la dreta una pista asfaltada (indicada com a “camí de Busa”). Després d'uns quants quilòmetres arribarem al coll d'Arques i encara continuarem la pista prop d'un quilòmetre més per deixar el cotxe a un revolt a l'esquerra des d'on ja veurem el cim del serrat de la Guàrdia. Pocs metres més endavant surt per l'esquerra un camí, antiga pista abandonada, que seguirem poc més de 5 minuts per deixar-la en agafar un corriol poc marcat que surt del cantó dret. El corriol va a buscar el grau de la Guàrdia (o de l'Areny, segons mapes) que supera el cingle situat al vessant occidental del serrat de la Guàrdia. En una de les marrades del grau trobarem la boca de la cavitat al costat mateix del camí. Hi ha un precari filat per tal d’evitar que la gent hi pugui caure.

Explorat per Mª Dolors i Martí Romero (ERE-CEC), el 4 de juliol de 1968.

topo 0: Avenc de Can Rial
topo 1: Avenc de Can Rial

foto 0: Avenc de Can Rial
foto 1: Avenc de Can Rial
foto 2: Avenc de Can Rial
foto 3: Avenc de Can Rial
foto 4: Avenc de Can Rial

1. Borràs, J.; Miñarro, JM.; Talavera, F. (1980).-”l'Urgell, el Solsonès, la Segarra i el Berguedà”. Catàleg espeleològic de Catalunya. (Vol. 5): 1-234. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Codina, Salvador.(2009).-”Avenc de Cal Rial” Corriol (152):10-11. Centre Excursionista del Solsonès.
  3. Romero, Martí.(1968).-”Avenc de Can Rial”. Espeleòleg (6):182-183. ERE - CE Catalunya. Barcelona.
  4. Valles, Jordi de (2009).- Catàleg espeleològic de Catalunya. Vol. 2: 384 pp. Espeleo Club de Gràcia / Federació Catalana d'Espeleologia. Barcelona.
  • Actualització de dades, revisió de coordenades, topo 2021 i fotografies extretes del web: geb.cat (del Grup d'Espeleologia de Badalona). Apunt del 29-11-2021. Dades: Ferran Cardona (ECMB) i Josep Cuenca (GEB)