Graller de Sant Roc

Cavitat de 35 metres de desnivell al municipi de Pont de Suert

Boca de 8x3 metres i pou de 28 metres de fondària, la base de 9x4 metres incideix en una galeria en pendent de 14 metres de llargada, al final de la qual hi ha un petit pou de 2 metres.  Tot el sol es ple de guano de les gralles (el dia de l'exploració es va calcular que n'hi havia un centenar)la capa de guano es pot calcular entre dos i tres metres en el pou final. A la base del pou d'entrada si sol acumular la neu.
  • Municipi: Pont de Suert, El
  • Comarca: Alta Ribagorça
  • Unitat: Serra de Sant Gervàs
  • Última revisió: 2012-11-14 10:20:45

Abans d'arribar al poble d'Adons, trobem a la dreta el más del Gras, des d'aquest una pista ens situa al coll de Sant Roc d'Adons. Des d'aquí pujarem pel llom del serrat en direcció sud fins a trobar un petit cingle, el qual seguirem per la seva base on hi ha un corriol en direcció oest. Quan estiguem arribant prop de la carena trobarem un pi solitari (el dia que el tallin o es cremi no podrem utilitzar aquesta referencia) i una mica més enllà comença el bosc el qual s'inicia des del camí vers la carena. Des del pi abans citat o be un punt aproximat, veurem que en direcció nord i baixant el sinclinal hi ha un turonet que es la cota 1524, uns pocs metres abans d'arribar al coll que forma aquesta cota es troba la cavitat.

Aquesta cavitat era coneguda d'antic pels moradors d'Abella d'Adons, els quals els hi van citar als companys de l'ERE del CEC a la campanya que aquests varen realitzar a la serra de Sant Gervàs el 1965 però en aquella ocasió no va estar localitzat.Posteriorment l'any 1986 la SIE del CEA el localitza i l'explora, però troba dos "spits" a l'exterior, encara que en un lloc no massa adient per baixar, desconeixent en tot cas qui van estar els exploradors i si el van arribar a explorar.

topo 0: Graller de Sant Roc

foto 0: Graller de Sant Roc
foto 1: Graller de Sant Roc
foto 2: Graller de Sant Roc
foto 3: Graller de Sant Roc
foto 4: Graller de Sant Roc
foto 5: Graller de Sant Roc
foto 6: Graller de Sant Roc

Rubinat, F.(1987).- "Graller de Sant Roc" Espeleosie (29):38-39. SIE-CE Àliga. Barcelona.