Forat d'Alós

Petit avenc de 10 metres de fondària proper al pic de Peguilla (Alt Àneu).

Petit avenc on no és necessari l'ús de cordes. S'accedeix a la primera sala amb una desgrimpada. La primera sala en baixada mena en un laminador impenetrable, i en un pas entre blocs i roca del substrat aconseguim davallar fins al nivell inferior, on en una petita galeria s'acaba amb un terra molt planer amb restes òssies d'animals.
  • Municipi: Alt Àneu
  • Comarca: Pallars Sobirà
  • Unitat: Alt Àneu
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:57

A l'alta vall d'Isil és per on inicien el camí les aigües de la Noguera Pallaresa. Des d'aquesta vall i per accedir a França hi ha el conegut pas a través del Port de Salau. Històric pas durant l'exili. Prop del coll i en direcció E-SE en surt un camí que mena al Pic de Peguilla per la seva vessant S. I és en direcció a aquest a 2190m d'alçada s.n.m. on trobem la cavitat.

Aprofitant que Bernat Jorba era un habitual d'Alós d'Isil vàrem fer una passejada per la zona de Salau en un dia boirós on el mal temps ens feia enrere a l'hora de fer alguna ruta per el massís de marimanha... D'això però ja en fa uns quants anys...
Quan vam trobar aquesta cavitat vam constatar l'existència de visites prèvies (restes d'una ampolla de vidre). Buscant en la bibliografia i parlant amb espeleòlegs catalans que han treballat a la zona va resultar ser un forat desconegut en la memòria del col·lectiu. Vam decidir anomenar-lo Forat d'Alós. El primer dia no duiem les eines per fer-ne una exploració completa ni per fer-ne una topografia correcta. Per tant i per explorar-lo tal i com requeria ho vam anar ajornant... El Bernat Jorba però el 17 de juny del 2011 va morir per una complicació en el seu delicat cor. Per tant la feina de topografiar el forat estava incompleta. Tan aviat com ens va ser possible amb l'Eric Solé, un andorrà dels bons, vam pujar novament cap a Alós i vam aprofitar per situar, topografiar i començar a redactar el que serà el record que ens queda del “Forat d'Alós”.
Aquest és un capítol més que volem deixar escrit després d'haver pogut viure tants moments a la muntanya, a les coves, escalant... amb el Bernat.
Volem doncs retre el nostre particular homenatge publicant-ne les topografies i una breu ressenya del lloc on trobarem aquest avenc.

topo 0: Forat d'Alós
topo 1: Forat d'Alós

foto 0: Forat d'Alós
foto 1: Forat d'Alós
foto 2: Forat d'Alós
foto 3: Forat d'Alós

• Jorba, B. (2011): Estudi geomorfològic del massís de Marimanya. Treball de final de carrera. Universitat de Barcelona. Inèdit.
  • Cabré, A. (2012): Forat d'Alós. CINGLES. Revista de l'Agrupació Científico Excursionista. Darrer trimestre de 2012. (pendent de publicació). http://www.cingles.info/